Του Πάμπου Στυλιανού (Πρώην πρόεδρος του ΚΟΑ) ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Στο προηγούμενο άρθρο αναφερθήκαμε στις συνθήκες που οδήγησαν στην σύσταση της Επιτροπής, τον τρόπο λειτουργίας της και την εικόνα «βρωμιάς και δυσοσμίας» που αναδύεται μέσα απο τον κυπριακό αθλητισμό. Έγινε επίσης αναφορά στις έρευνες που έχει ολοκληρώσει η Επιτροπή και τα πορίσματα που έχει εκδώσει, καθώς και τον επιλεκτικό τρόπο που δημοσιοποιεί λεπτομέρειες των πορισμάτων της.

Αυτό που μπορεί να λεχθεί χωρίς ενδοιασμό είναι ότι  ο τρόπος λειτουργίας της Επιτροπής είναι απο αντιδεοντολογικός μέχρι και απάνθρωπος. Αλήθεια με πιο δικαίωμα “φωτογραφίζουν» παράγοντες και αθλητές τη στιγμή που η διαδικασία βρίσκεται ενώπιον του ΓΕ, χωρίς να έχουν παραπεμφθεί στην Αστυνομία για την ανακριτική διαδικασία. Άλλωστε δεν είναι βασικός κανόνας της απόδοσης δικαιοσύνης ότι ένας είναι αθώος μέχρι αποδείξεως του αντίθετου ;

Είναι σωστό να δούμε επίσης την υπόλοιπη λειτουργία της Επιτροπής. Ένας απο τους βασικούς συνεργάτες της επιτροπής είναι το δικηγορικό γραφείο του κ. Ηλία Στεφάνου. Ο κ. Στεφάνου επιλέγηκε ως ερευνών λειτουργός για το ασυμβίβαστου του προέδρου της ΚΟΠ και για την έρευνα για τη διαιτησία – ΚΟΠ, που συνεχίζεται εδώ και πολλούς μήνες. Πρόσφατα προσλήφθηκε ως Σύμβουλος για θέματα σχετιζόμενα με τις έρευνες της Επιτροπής. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του γραφείου του κ. Στεφάνου, δυο απο τους δικηγόρους που εργάζονται εκεί είναι η θυγατέρα και ο γιός του προέδρου της Επιτροπής κ. Καπαρδή. Το γεγονός ότι ο πρόεδρος ανέφερε ότι δεν συμμετείχε στις διαδικασίες των πιο πάνω αποφάσεων, ολίγο διαφοροποιεί την ουσία του θέματος. Επιπρόσθετα ο κ. Καπαρδής μαζί με τον κ. Στεφάνου έχουν συγγράψει βιβλίο με θέμα «Επιμέτρηση και Επιβολή Ποινών στο Κυπριακό Νομικό Σύστημα», το οποίο παρουσίασε τον Δεκέμβρη του 2022 ο πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου.

Ο κ. Ευθυμίου θήτευσε μέλος της ΑΔΕΑ και πρόεδρος των δικαστικών Επιτροπών τριών ομοσπονδιών, Καλαθόσφαιρας (ΚΟΚ), Χειροσφαίρισης και Μπάτμιντον. Ο κ. Ευθυμίου διετέλεσε πρόεδρος της Δ.Ε της ΚΟΚ, επι προεδρίας του κ. Γιώργου Χρυσοστόμου, προέδρου σήμερα της ΚΟΕ. Αυτό αναφέρεται έχοντας υπόψη ότι πρόσφατα η Επιτροπή ερεύνησε τα όσα δηλώθηκαν τον Οκτώβρη 2023 στην επιτροπή Θεσμών της Βουλής, σε βάρος του κ. Χρυσοστόμου, από τον Γραμματέα και μέλος του Ε.Σ της ΚΟΕ. Είναι γνωστό ότι η Επιτροπή στην έρευνα της δεν βρήκε τίποτε επιλήψιμο στον τρόπο λειτουργίας της ΚΟΕ, ακόμα και για τη καταγγελία για μη τήρηση πρακτικών, κάτι που είναι γνωστό σε όλα τα μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου.

Πέραν των πιο πάνω είναι γνωστό ότι η έρευνα για την ΣΚΟΚ και το άθλημα της Σκόπευσης έγινε ύστερα από καταγγελίες από διάφορες κατευθύνσεις. Ένα από τα άτομα που κατέθεσαν στοχευμένες καταγγελίες στην Επιτροπή και εφοδίασαν τον κ. Ευθυμίου με πληροφορίες, είναι ένας πρώην αθλητής σκόπευσης ενταγμένος στον Σχεδιασμό Επαγγελματικής Αποκατάστασης (ΣΕΑ) του ΚΟΑ. Ο συγκεκριμένος αθλητής, κατά την περίοδο 2012-2013,  αρνήθηκε να αναλάβει εργασία, όπως προνοούσε ο Σχεδιασμός,  και σε δυο περιπτώσεις όταν ο ΚΟΑ προσπάθησε να αποδεσμευτεί από την υποχρέωση να τον πληρώνει, αυτός κινήθηκε νομικά κατά του ΚΟΑ. Ο δικηγόρος που τον υπερασπίσθηκε και αντιμετώπισε το ΚΟΑ νομικά ήταν ο κ. Ευθυμίου. Η σχέση τους φαίνεται να είναι πολύ στενή αφού ο πρώην αθλητής επισκέφθηκε το γραφείο του κ. Ευθυμίου, και φωτογράφισε φάϊλ με υλικά της επιτροπής. Η φωτογραφία αναρτήθηκε στον προσωπικό του ιστότοπο.

Ερευνώντες λειτουργοί

Εγείρεται μείζον θέμα για τη διαδικασία που χρησιμοποιείται και τα κριτήρια που έχουν τεθεί για την επιλογή των ερευνώντων λειτουργών. Αν έγινε κάποιος διαγωνισμός που οδήγησε στην επιλογή των δικηγορικών γραφείων, τότε θά έπρεπε να γνωστοποιηθεί. Όπως και για σκοπούς διαφάνειας θα ήταν καλά να γνωρίζει ο φορολογούμενος πολίτης πόσα στοιχίζει στα δημόσια ταμεία η υποτιθέμενη εξυγίανση του κυπριακού αθλητισμού.  Αυτός ο έλεγχος είναι υποχρέωση του ΚΟΑ, στον προϋπολογισμό του οποίου έχει περιληφθεί το συνολικό κονδύλι για τη λειτουργία της επιτροπής,

Τα προβλήματα στο χώρο των ομοσπονδιών εντοπίσθηκαν για πρώτη φορά μετά απο τους οικονομικούς και διαχειριστικούς έλεγχούς που ξεκίνησε ο ΚΟΑ το 2009. Τα ευρήματα τότε έδειχναν κάποιες ομοσπονδίες να είναι σωστές, κάποιες να παρουσιάζουν μερικά προβλήματα νεποτισμού και κακοδιαχείρισης και κάποιες να παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα με πλήρη απουσία χρηστής διακυβέρνησης, λογοδοσία, διαφάνεια και άλλα. Ένα απο τα κεντρικά θέματα τότε ήταν το θέμα των θητειών των Διοικητικών Συμβουλίων και το ασυμβίβαστο των παραγόντων. Κάποιες των ομοσπονδιών ακολούθησαν τις οδηγία του ΚΟΑ και του ελεγκτικού γραφείου που πραγματοποίησε τους ελέγχους και διόρθωσαν αρκετά πράγματα, αλλά υπήρχαν και ομοσπονδίες που αρνούνταν να συμμορφωθούν.

Όλα αυτά υποτίθεται ότι θα αντιμετωπίζονταν με την εισαγωγή απο τον ΚΟΑ του Κώδικα Χρηστής Διακυβέρνησης που ήρθε και ως οδηγία απο την Ευρώπη για εφαρμογή απο τις Ομοσπονδίες. Ευθύνη για να υλοποιηθεί αυτή η οδηγία είχαν και έχουν οι διοικήσεις των Ομοσπονδιών. Βασικό εργαλείο επίσης για τον ΚΟΑ θα ήταν η ετοιμασία της Ενιαίας Αθλητικής Νομοθεσίας που θα έδινε πρόσθετα εργαλεία στην ανώτατη αθλητική αρχή του τόπου να παρέμβει πιο αποτελεσματικά προς τις Ομοσπονδίες. Δυστυχώς υπήρξε μεγάλή κωλυσιεργία και μόλις πριν μερικές εβδομάδες υπογράφηκε συμβόλαιο με δικηγορικό γραφείο για την ετοιμασία προσχεδίου.

Επομένως η ευθύνη για την εικόνα που παρουσιάζουν σήμερα οι Ομοσπονδίες, επιμερίζεται πρώτα στις διοικήσεις τους αλλά και στον ΚΟΑ, για την έλλειψη αποφασιστικότητας προς τις ομοσπονδίες.  Ευθύνη βαραίνει επίσης και την ΚΟΕ που περίμενε τον Κώδικα Χρηστής Διακυβέρνησης από την ΔΟΕ για να απαιτήσει από τις Ομοσπονδίες να τον εφαρμόσουν.

‘Ότι και να  σχεδιάζουν μερικοί,  σε σχέση με κάποιες των ομοσπονδιών, να λάβουν σοβαρά υπόψιν  ότι το 2024 είναι Ολυμπιακή χρονιά και με κανένα τρόπο θα πρέπει να επηρεασθούν αθλητές που προσπαθούν να εξασφαλίσουν όριο για συμμετοχή σε αυτούς.