Οι άντρες όχι απλά κλαίνε, ενίοτε «πλαντάζουν». Αφήνουν τα συναισθήματά τους να κυριεύσουν ή απλώς δεν μπορούν να τα συγκρατήσουν. Και εκείνα μορφοποιούνται παίρνοντας είτε την εικόνα και την ομοίωση του γέλιου είτε εκείνη των δακρίων. Σταγόνες βουτηγμένες στη θλίψη και τη στενοχώρια, όπως εκείνη που ένιωσε ο μεγάλος Εουσέμπιο μια τέτοια μέρα σαν και αυτή πριν από 57 χρόνια στο Νησί, μετά το τελευταίο σφύριγμα του χαμένου ημιτελικού κόντρα στην οικοδέσποινα Αγγλία.
Στα δάκρυα του «Μαύρου Πάνθηρα» δεν σύμπασχε μονάχα ένα έθνος. Πονούσε σύσσωμο το παγκόσμιο ποδόσφαιρο που ήταν θετικά προσκείμενο στη Μπενφίκα, ομάδα που εφοδίαζε κατά ένα τεράστιο ποσοστό την Εθνική Πορτογαλίας. Ό,τι γράφει όμως δεν ξεγράφει και ο ημιτελικός εκείνος απέναντί στα «Λιοντάρια» άνηκε στον μετέπειτα Σερ, Μπόμπι Τσάρλτον και όχι στον μέγα Εουσέμπιο.

Οι Ίβηρες αφού δεν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα στη φάση των ομίλων του Μουντιάλ του 1966 στα γήπεδα της Αγγλίας και γλίτωσαν το… κάζο από τους Βορειοκορεάτες (5-3) στο χιαστί, διεκδίκησαν στα ίσα με την οικοδέσποινα μία θέση στον τελικό κόντρα στη Δυτική Γερμανία.
Οι Πορτογάλοι παρότι δεν… έσφυζαν από εμπειρία, υπερκερνούσαν σε ποιότητα και ταλέντο. Αυτό όμως δεν αποδείχθηκε και στην πράξη, με τον Ευουσέμπιο, τον Κολούνα και την παρέα του.
Δύο γκολ Μπόμπι Τσάρλτον ήταν αρκετά στα «λιοντάρια», τα οποία παρά την πίεση που δέχθηκαν στο τελευταίο κομμάτι του αγώνα, άντεξαν (μείωσε ο «μαύρος πάνθηρας» με πέναλτι στο 82’). Και αυτομάτως έδωσαν εντολή στα βουρκωμένα μάτια του Εουσέμπιο να… μην κρατηθούν. Ο Πορτογάλος αστέρας ήταν… χάρμα ιδέσθαι στο Μουντιάλ του 1966 και με 9 γκολ σε 5 αγώνες, ευελπιστούσε πως θα έπαιρνε από το χέρι την Πορτογαλία μέχρι το τέλος της διαδρομής.

Πέρα λοιπόν από τον εντυπωσιακό Μπόμπι Τσάρλτον, οι Ίβηρες στηρίζουν τον αποκλεισμό τους και στην ξαφνική αλλαγή της έδρας. Λίγες ώρες πριν τη σέντρα του σπουδαίου ημιτελικού, ο Άγγλος πρόεδρος της FIFAΣερ Στάνλεϊ Ρους, αποφάσισε να μετακινήσει το μεγάλο παιχνίδι από το Λίβερπουλ και το Γκούντισον Παρκ, στο Λονδίνο και το Γουέμπλεϊ για «εμπορικούς λόγους».
Eusebio-Tears-WorldCup66.jpg

Αυτό σήμαινε δηλαδή πως έπρεπε να ταξιδέψουν οι Πορτογάλοι με τρένο την προηγούμενη νύχτα του αγώνα. Εξέλιξη την οποία ο Εουσέμπιο μέχρι να «κλείσει τα μάτια του» το 2012, «φωτογράφιζε» ως υπεύθυνη για την ήττα του αντιπροσωπευτικού του συγκροτήματος.