Στις 15 Δεκεμβρίου 1832 γεννήθηκε στη Ντιζόν της Γαλλίας ο μηχανικός και αρχιτέκτονας Γουστάβος Άιφελ, γνωστός για τον ομώνυμο Πύργο. Ας δούμε ποιος ήταν ο άνθρωπος πίσω από ένα από τα γνωστότερα κτίρια του κόσμου.

Λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο του

Ο Γουστάβος Άιφελ κατά τα σχολικά του χρόνια δεν έβρισκε ενδιαφέρον στα μαθήματα, παρά μόνο τα δύο τελευταία χρόνια όταν κι άρχισε να διαβάζει ιστορία και λογοτεχνία. Σημαντικό ρόλο στην παιδεία του, έπαιξε ο θείος του, ο οποίος είχε εφεύρει έναν τρόπο για την απόσταξη του ξυδιού. Μαζί με έναν συνεργάτη του, οι δύο άντρες δίδαξαν στον Άιφελ χημεία, μεταλλευτική, θεολογία και φιλοσοφία. Αργότερα, επέλεξε να σπουδάσει σε μηχανική σχολή κι έγινε δεκτός σε ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια της Γαλλίας, όπου την δεύτερη χρονιά ειδικεύτηκε στην χημεία.

Γουστάβος Άιφελ

Γουστάβος Άιφελ

Μετά το πανεπιστήμιο, ο Άιφελ άρχισε να ασχολείται με την κατασκευή γεφυρών, έναν τομέα που τον έκανε περιζήτητο καθώς αποδείχθηκε εξαιρετικός σε αυτό. Δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό αλλά επιμελήθηκε την μελέτη για την κατασκευή του Αγάλματος της Ελευθερίας. Η άριστη τεχνογνωσία του στις σιδηροκατασκευές σε συνδυασμό με την συνεισφορά του στην σύγχρονη αεροδυναμική, του έδωσαν την ονομασία “Μάγος του σιδήρου”.

Η κατασκευή του Πύργου του Άιφελ

Η ιδέα για έναν πολύ ψηλό πύργο ανήκε στους επικεφαλής μηχανικούς της εταιρείας του Άιφελ, Emile Nouguier και Maurice Koechlin. Ο ίδιος την κατοχύρωσε και επιλέχθηκε ανάμεσα σε 107 άλλες ιδέες για να ανοίγει τη διεθνή έκθεση Universell το 1889. Ουσιαστικά, ήθελαν να φτιάξουν έναν σιδερένιο πύργο ύψους 300 μέτρων στο Champ-de-Mars. Χρειάστηκαν 2 χρόνια, 2 μήνες και 5 ημέρες για να ολοκληρωθεί. Εργάστηκαν περίπου 300 άνθρωποι, χρησιμοποιήθηκαν 18.038 μεταλλικά κομμάτια, ενώ δαπανήθηκε το εξωφρενικό – για την εποχή – ποσό του ενός εκατομμυρίου δολαρίων!

Η κατασκευή του Πύργου του Άιφελ

Η κατασκευή του Πύργου του Άιφελ

Αποτελούσε το πιο ψηλό κτίριο στον κόσμο μέχρι το 1931, όταν και χτίστηκε το Empire State Building στη Νέα Υόρκη. Τα εγκαίνια του Πύργου του Άιφελ πραγματοποιήθηκαν στις 31 Μαρτίου 1889, με τον ίδιο τον Άιφελ να υψώνει τη γαλλική σημαία στην κορυφή. Η συμφωνία ήταν να παραμείνει ο Πύργος εκεί για 20 χρόνια κι ύστερα να γκρεμιστεί αλλά τελικά αποφασίστηκε να διατηρηθεί. Παρά τη μεγάλη σημασία που έχει σήμερα, στην εποχή που χτίστηκε δεν έλαβε ιδιαίτερα θερμή αποδοχή, με πολλούς να τον χαρακτηρίζουν «αντιαισθητικό».

Η εμπλοκή του Άιφελ σε οικονομικό σκάνδαλο

Ο Άιφελ το 1887 ξεκίνησε να δουλεύει για το πλάνο κατασκευής ενός καναλιού στον ισθμό του Παναμά. Η εταιρεία, ωστόσο, έμπλεξε τον ίδιο σε ένα οικονομικό και πολιτικό σκάνδαλο, το οποίο στην πραγματικότητα δεν τον αφορούσε. Το 1893, βρέθηκε με βαριές κατηγορίες και παρά την μετέπειτα αθώωσή του, ήταν αδύνατο να μην αμαυρωθεί, σε κάποιο βαθμό, η φήμη του.

Στο τέλος της ζωής του ασχολήθηκε με μελέτες της αεροδυναμικής και της μετεωρολογίας, καθώς πάντοτε είχε να κάνει με τους ανέμους στις κατασκευές του. Πέθανε στις 27 Δεκεμβρίου του 1923 σε ηλικία 91 ετών.