Ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ ανέφερε χθες (12/17) πως η υπηρεσία του παρακολουθεί προσεκτικά τις τρέχουσες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά τις ανακοινώσεις των ναυτιλιακών «κολοσσών» να αναστείλουν τις διελεύσεις πλοίων τους μέσω της διώρυγας, λόγω των επιθέσεων των Χούθι.

Η αρχή «παρακολουθεί προσεκτικά τις συνέπειες των τρεχουσών εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα στην κυκλοφορία στη διώρυγα», ανέφερε σε μια ανακοίνωση ο πρόεδρος της Αρχής, Οσάμα Ράμπι, προσθέτοντας πως η θαλάσσια κυκλοφορία στη διώρυγα διεξάγεται κανονικά.

Από τις 19 Νοεμβρίου, 55 πλοία άλλαξαν δρομολόγιο διερχόμενα μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, ενώ 2.128 διέπλευσαν τη διώρυγα την ίδια περίοδο, αναφέρεται στη δήλωση.

Η ανακοίνωση της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ εκδόθηκε αφότου ναυτιλιακές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι, λόγω των ανταρτών της Υεμένης, παύουν να χρησιμοποιούν το θαλάσσιο πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι νεωτέρας.

Μετά την Maersk και την Hapag Lloyd, που έκαναν γνωστό ότι αναστέλουν τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μέσω του πολυσύχναστου εμπορικού διαδρόμου, και η Mediterranean Shipping Company (MSC) προχώρησε στην ίδια κίνηση.

Η MSC ανέφερε ότι θα επανασχεδιάσει τη διαδρομή ορισμένων υπηρεσιών γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας

Το υποστηριζόμενο από το Ιράν κίνημα Χούθι της Υεμένης επιτίθεται τις τελευταίες εβδομάδες σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα –μια κρίσιμη διαδρομή που επιτρέπει στο εμπόριο Ανατολής-Δύσης, και ιδιαίτερα του πετρελαίου, να χρησιμοποιεί τη διώρυγα του Σουέζ προκειμένου να αποφύγει επιπλέον χρόνο και έξοδα κάνοντας τον περίπλου της Αφρικής.

Το πλοίο της MSC Palatium III, με σημαία Λιβερίας, δέχθηκε επίθεση την Παρασκευή με μη επανδρωμένο αεροσκάφος (drone) στο στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας, σύμφωνα με τους Χούθι.

Δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί, όμως το πλοίο υπέστη κάποιες ζημιές από πυρκαγιά και τέθηκε εκτός λειτουργίας, ανέφερε η MSC. Ένα άλλο πλοίο με σημαία Λιβερίας, το Al Jasrah, επλήγη από πύραυλο, ο οποίος προκάλεσε επίσης πυρκαγιά, ανέφερε ο στρατός των ΗΠΑ.

Η MSC, η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, ανέφερε ότι θα επανασχεδιάσει τη διαδρομή ορισμένων υπηρεσιών γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, αυξάνοντας τις ημέρες του θαλάσσιου ταξιδιού για τα πλοία που είχαν κλείσει διέλευση μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Επίσης, ο γαλλικός όμιλος CMA CGM ανακοίνωσε ότι σταματά όλες τις αποστολές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην περιοχή.

«Η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω και η ανησυχία για την ασφάλεια αυξάνεται», ανέφερε σε μια ανακοίνωση ο όμιλος που έχει την έδρα του στη Μασσαλία.

«Ως εκ τούτου αποφασίσαμε να δώσουμε εντολή σε όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της CMA CGM στην περιοχή που είχε προγραμματιστεί να περάσουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας να φτάσουν σε ασφαλείς περιοχές και να σταματήσουν το ταξίδι τους σε ασφαλή νερά με άμεση ισχύ μέχρι νεωτέρας», κατέληξε.

 

4720833658973265 image

 

Ποιός επιτίθεται στα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και γιατί;

Οι Χούθι είναι αντάρτες που υποστηρίζονται από το Ιράν, οι οποίοι προέλασαν εκκινώντας από το βόρειο προπύργιο τους στην Υεμένη και κατέλαβαν την πρωτεύουσα, τη Σαναά, το 2014, ξεκινώντας έναν σκληρό πόλεμο εναντίον ενός συνασπισμού υπό τη Σαουδική Αραβία, που επιδιώκει να αποκαταστήσει την κυβέρνηση.

Οι Χούθι έχουν στοχοποιήσει κατά καιρούς πλοία στην περιοχή, αλλά οι επιθέσεις έχουν αυξηθεί πολύ, μετά την έναρξη του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς.

 

4720833812213840 image

Αυτή η φωτογραφία που κυκλοφόρησε από το Houthi Media Center δείχνει τις δυνάμεις των Houthi να επιβιβάζονται στο φορτηγό πλοίο Galaxy Leader την Κυριακή, 19 Νοεμβρίου 2023. Οι Houthi της Υεμένης κατέλαβαν το πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης αφού απείλησαν να καταλάβουν όλα τα πλοία που ανήκουν σε Ισραηλινές εταιρείες. (Houthi Media Center via AP), VIA ASSOCIATED PRESS.

 

Έχουν χρησιμοποιήσει μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους κατά πλοίων για να επιτεθούν σε σκάφη και σε μία περίπτωση χρησιμοποίησαν ελικόπτερο για να καταλάβουν ένα πλοίο ιδιοκτησίας Ισραήλ και να αιχμαλωτίσουν το πλήρωμά του.

Έχουν απειλήσει να επιτεθούν σε οποιοδήποτε σκάφος πιστεύουν ότι είτε πηγαίνει, είτε έρχεται από το Ισραήλ.

«Οι πολυάριθμες επιθέσεις που προέρχονται από εδάφη που ελέγχονται από τους Χούθι στην Υεμένη απειλούν τη διεθνή ναυσιπλοΐα και την ασφάλεια στη θάλασσα, κατά σοβαρή παράβαση του διεθνούς δικαίου», ανέφερε το γραφείο εξωτερικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

4720833176720716 image

Αυτή η φωτογραφία που κυκλοφόρησε από το Houthi Media Center δείχνει τις δυνάμεις των Houthi να επιβιβάζονται στο φορτηγό πλοίο Galaxy Leader την Κυριακή, 19 Νοεμβρίου 2023. Οι Houthi της Υεμένης κατέλαβαν το πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης αφού απείλησαν να καταλάβουν όλα τα πλοία που ανήκουν σε Ισραηλινές εταιρείες. (Houthi Media Center via AP), VIA ASSOCIATED PRESS.

 

Γιατί είναι τόσο σημαντική η Ερυθρά Θάλασσα;

Η Ερυθρά Θάλασσα έχει τη Διώρυγα του Σουέζ στο βόρειο άκρο της και το στενό Bab el-Mandeb στο νότιο άκρο, που οδηγεί στον Κόλπο του Άντεν. Είναι μια πολυσύχναστη πλωτή οδός με πλοία που διασχίζουν τη Διώρυγα του Σουέζ για να μεταφέρουν αγαθά μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Ένα τεράστιο ποσοστό των ενεργειακών προμηθειών της Ευρώπης, μεταξύ άλλων πετρέλαιο και καύσιμο ντίζελ, διέρχεται μέσω αυτής της πλωτής οδού, δήλωσε ο Τζον Στάουπερτ, ανώτερος διευθυντής περιβάλλοντος και εμπορίου για το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυτιλίας, το οποίο αντιπροσωπεύει το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Το ίδιο και τα τρόφιμα όπως το φοινικέλαιο και τα δημητριακά και οτιδήποτε άλλο μεταφέρεται με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που είναι τα περισσότερα από τα προϊόντα που κατασκευάζονται παγκοσμίως.

Πως επηρεάζουν οι επιθέσεις των Χούθι το Παγκόσμιο Εμπόριο;

Η κορυφαία ναυτιλιακή εταιρεία Maersk με έδρα την Κοπεγχάγη λέει ότι οι πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στη νότια Ερυθρά Θάλασσα «είναι ανησυχητικές και αποτελούν σημαντική απειλή για την ασφάλεια και την ασφάλεια των ναυτικών». Σημείωσε μάλιστα ότι εκτοξεύτηκε ένας πύραυλος, αλλά δεν πέτυχε ένα από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ταξίδευαν από το Ομάν στη Σαουδική Αραβία, την Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου.

«Έχουμε δώσει οδηγίες σε όλα τα πλοία της Maersk στην περιοχή που πρόκειται να περάσουν από το στενό Bab al-Mandab να σταματήσουν το ταξίδι τους μέχρι νεωτέρας», ανέφερε η εταιρεία την Παρασκευή, αναφερόμενη στη στενή πλωτή οδό που χωρίζει την Υεμένη από την Ανατολική Αφρική και οδηγεί βόρεια, προς την Ερυθρά Θάλασσα.

Η εταιρεία λέει ότι παρακολουθεί την κατάσταση ασφαλείας και εργάζεται για να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις στους πελάτες της.

Ταξίδι «της υπομονής»

Ορισμένα πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ προφανώς έχουν αρχίσει να επιλέγουν ήδη τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική και το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, δήλωσε ο Νόαμ Ρέινταν, ανώτερος συνεργάτης του Ινστιτούτου της Ουάσιγκτον για την Πολιτική Εγγύς Ανατολής. Αυτό επιμηκύνει το ταξίδι από περίπου 19 ημέρες σε 31 ημέρες ανάλογα με την ταχύτητα του πλοίου, αυξάνοντας το κόστος και προσθέτοντας καθυστερήσεις, είπε.

Ο μεγαλύτερος άμεσος αντίκτυπος της κλιμάκωσης των επιθέσεων από τους Χούθι είναι το αυξημένο κόστος ασφάλισης.

Οι πρόσφατες επιθέσεις δείχνουν την αυξημένη απειλή για τα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και αντιπροσωπεύουν ένα «σημαντικό εμπόδιο» στην εμπορική ναυτιλία στην περιοχή, δήλωσε ο Μάνρο Αντερσον, επικεφαλής των επιχειρήσεων της Vessel Protect, η οποία αξιολογεί τους κινδύνους πολέμου στη θάλασσα και παρέχει ασφάλιση με υποστήριξη από την Lloyd’s, τα μέλη της οποίας αποτελούν τη μεγαλύτερη ασφαλιστική αγορά στον κόσμο.

Υπάρχει «ένας περαιτέρω βαθμός αστάθειας που αντιμετωπίζουν οι εμπορικοί φορείς εντός της Ερυθράς Θάλασσας, με κινδύνους που είναι πιθανό να συνεχίσουν να παρουσιάζονται βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα», είπε.

Το κόστος ασφάλισης έχει διπλασιαστεί για τα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που μπορεί να προσθέσει εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια σε ένα ταξίδι για τα πιο ακριβά πλοία, δήλωσε ο Ντέιβιντ Όσλερ, συντάκτης ασφαλίσεων για το Lloyd’s List Intelligence, το οποίο παρέχει αναλύσεις για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Για τους Ισραηλινούς πλοιοκτήτες, έχουν αυξηθεί ακόμη περισσότερο τα ασφάλιστρα – κατά 250% – και ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες δεν θα τους καλύψουν καθόλου, είπε.

Ενώ οι αποστολείς εφαρμόζουν τη λεγόμενη χρέωση κινδύνου πολέμου, από 50 έως 100 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο – σε πελάτες που μεταφέρουν τα πάντα, από σιτηρά μέχρι λάδι και πράγματα που αγοράζετε από την Amazon – αυτό είναι ένα αρκετά χαμηλό τέλος που δεν πρέπει να ανεβάζει τις τιμές για τους καταναλωτές, είπε.

«Προς το παρόν, είναι απλώς μια ταλαιπωρία που μπορεί να διαχειριστεί το σύστημα», είπε. «Σε κανέναν δεν αρέσει να πληρώνει εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια περισσότερα, αλλά μπορείς να ζήσεις με αυτό αν χρειαστεί».

 

4720832914341205 image

 

Πηγή: ot.gr / huffingtonpost.gr