Μπορεί την 1η Απριλίου να συνηθίζουμε να λέμε ψέματα, ωστόσο μόνο ψεύτικες δεν θα είναι οι αυξήσεις που θα μπουν στις τιμές των καυσίμων. Η κατάργηση της επιδότησης των καυσίμων την πρώτη μέρα του επόμενου μήνα, αναμένεται να επιφέρει αυτόματα αυξήσεις της τάξης των 8,3 σεντ, όσο είναι δηλαδή και το ποσό της επιδότησης. Ωστόσο, η «επιδρομή» στις τσέπες των καταναλωτών δεν σταματά εδώ. Ο πρόεδρος του συνδέσμου καταναλωτών Μάριος Δρουσιώτης εκτιμά ότι μέσα στο μήνα θα έχουμε πρόσθετες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων της τάξης των 2-3 σεντ το λίτρο, απόρροια της ανόδου των διεθνών τιμών πετρελαίου. Και σαν να μην έφταναν αυτά, το Μάιο, σύμφωνα και με τον υπουργό Οικονομικών αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει φορολογία στα καύσιμα, η οποία υπολογίζεται στα 5 σεντ. Ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα υπάρξουν αντισταθμιστικά μέτρα, ωστόσο μέχρι στιγμής αυτά δεν φαίνεται να έχουν πάρει συγκεκριμένη μορφή. Και οι εξελίξεις δεν σταματούν εδώ. Ως είθισται να συμβαίνει, κάθε αύξηση στις τιμές των καυσίμων προκαλεί αλυσιδωτές αυξήσεις σε μεγάλο αριθμό προϊόντων με βασικότερο όλων το ηλεκτρικό ρεύμα, η τιμή του οποίου διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με την τιμή του πετρελαίου.

Κατάργηση επιδότησης
Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Από πρώτη Απριλίου, καταργείται η επιδότηση στα καύσιμα που είναι στα 8,3 σεντ. Υπενθυμίζεται ότι την παράταση του μέτρου μείωσης του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα κίνησης μέχρι τις 31 Μαρτίου 2024 είχε ανακοινώσει ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στο τελευταίο πακέτο αντισταθμιστικών μέτρων που αποφάσισε η κυβέρνηση, μαζί με την παράταση του μέτρου κλιμακωτής επιδότησης του κόστους ηλεκτρικού ρεύματος από την 1η Μαρτίου μέχρι τις 30 Απριλίου 2024. Ωστόσο, σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα ενδείξεις, η επιδότηση δεν αναμένεται να συνεχιστεί και όπως ανέφερε ο πρόεδρος του συνδέσμου καταναλωτών «1η του Απρίλη θα καταργηθεί το 8,3 στο πετρέλαιο κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης θα αυξηθεί κατά 6,2 σεντ».

Αυξήσεις διεθνών τιμών
Πέραν των αυξήσεων από την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης, ο κ. Δρουσιώτης προειδοποίησε ότι αναμένονται άλλα 2-3 σεντ αύξηση λόγω των διεθνών τιμών του πετρελαίου και των εισαγωγών, οι οποίες αναμένεται να φανούν εντός των επόμενων δύο εβδομάδων. Σημειώνεται ότι την Παρασκευή το αργό πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές διαπραγματευόταν λίγο κάτω από τα 80 δολάρια ανά βαρέλι.

Πράσινη φορολογία
Σύμφωνα με προ ημερών δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών, η πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση προχωρεί και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή γύρω στον Μάιο. Μεταξύ άλλων, αυτή περιλαμβάνει την επιβολή μιας πρόσθετης πράσινης φορολογίας στα καύσιμα, η οποία σύμφωνα με τον Μάκη Κεραυνό θα είναι μόνο μερικά σεντ, τα οποία θα επιστραφούν όπως είπε στην κοινωνία μέσω αντισταθμιστικών μέτρων. Παρόλο που αυτά δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί ο υπουργός ανέφερε ορισμένες σκέψεις που γίνονται, όπως η παραχώρηση κινήτρων για αγορά ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος και οι χορηγίες για διακίνηση με τις αστικές συγκοινωνίες. Πάντως ο υπουργός επέμεινε ότι η φορολογία θα κυμανθεί σε χαμηλά επίπεδα, με τις πληροφορίες πάντως να φέρουν το ύψος της να κυμαίνεται στα 5 σεντ το λίτρο. Έχοντας υπόψη όλα τα πιο πάνω, ο Μάριος Δρουσιώτης σημείωσε πως αν επαληθευτούν όλες οι προβλέψεις, τότε μέσα στο επόμενο διάστημα θα μιλάμε για αυξήσεις της τάξης των 16 σεντ περίπου.

Μετακυλίονται και αλλού
Ως είθισται, οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων έχουν αλυσιδωτές επιπτώσεις και στις τιμές άλλων προϊόντων. Ειδικότερα, εάν επαληθευτούν οι προβλέψεις για αυξήσεις στη διεθνή τιμή του πετρελαίου, τότε αναπόφευκτα θα υπάρξει και αύξηση στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, δεδομένου ότι η τιμή του τελευταίου διαμορφώνεται εν πολλοίς ανάλογα με τις εξελίξεις στις τιμές των καυσίμων. Βέβαια, πέραν του ρεύματος, αυξήσεις θα πρέπει να αναμένονται και σε αρκετά εισαγόμενα προϊόντα και πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται σε διάφορους τομείς της οικονομίας.

Αντισταθμιστικά: Θα μπορούσε και περισσότερα
Οι οικονομολόγος Στέλιος Πλατής με μια αναλυτική προσέγγιση εξήγησε ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να δώσει ακόμα περισσότερα αντισταθμιστικά μέτρα. Συγκεκριμένα σημείωσε: Σίγουρα τα μέτρα στήριξης είναι καλοδεχούμενα, σημειώνει ο κ. Πλατής.  Ότι μπορούμε να δώσουμε στην κοινωνία είναι χρήσιμο. Αυτό που είναι σημαντικό να λεχθεί είναι ότι έχουν αποφασιστεί μέτρα σε δυο δόσεις, ύψους περίπου 260 εκατομμυρίων. Ο μέσος όρος της ΕΕ είναι περίπου 1,8% του ΑΕΠ, όσον αφορά σε μέτρα στήριξης κατά την ίδια περίοδο. Αυτό στην περίπτωση μας θα ήταν περίπου 500 εκατομμύρια. Άρα είμαστε στο μέσο του μέσου όρου της ΕΕ. Επομένως δεν έχουμε δώσει αρκετά, αναφέρει ο κ. Πλατής. Ερωτηθείς κατά πόσο τα δημόσια οικονομικά θα άντεχαν περισσότερα μέτρα απαντά καταφατικά. Γιατί όμως δεν δίνονται; Απαντά: Επειδή έχουμε δώσει ΑΤΑ σε υψηλόμισθους δημόσιους υπαλλήλους, έχουμε δώσει ΑΤΑ σε αυτούς που παίρνουν πολλαπλές συντάξεις, έχουμε στήσει υφυπουργεία, έχουμε προσλάβει συμβούλους σε επίπεδα ανώτατων λειτουργών. Όλα αυτά προϋποθέτουν τεράστιο κόστος, σημειώνει.