Ισχυρή τόνωση αναμένεται να προσφέρει στον κυπριακό τουρισμό η γιορτή του Κατακλυσμού, με τους Κύπριους να ετοιμάζονται για σύντομες αποδράσεις, αξιοποιώντας στο έπακρο το τριήμερο.
Τα πρώτα μηνύματα από την ξενοδοχειακή βιομηχανία, τόσο ενόψει του τριημέρου του Κατακλυσμού όσο και γενικότερα για την τουριστική σεζόν του 2025, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.
Στην κορυφή των προτιμήσεων για το τριήμερο βρίσκονται η ελεύθερη περιοχή Αμμοχώστου και η Πάφος, ενώ στη συνέχεια έρχονται η Λεμεσός, η Λάρνακα και οι ορεινές περιοχές ως εναλλακτικές επιλογές.
Τη μερίδα του λέοντος στις κρατήσεις κατέχουν οι Κύπριοι, ωστόσο φαίνεται να υπάρχει και ουσιαστική συμβολή ξένων επισκεπτών, καθώς το τριήμερο εντάσσεται πλήρως στην περίοδο υψηλής τουριστικής ζήτησης, με τις θερμοκρασίες να κινούνται αισθητά πάνω από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα.
Οι μίνι αποδράσεις των Κυπρίων
Η τουριστική σεζόν ξεκίνησε με αυξημένες κρατήσεις και περιορισμένο διαθέσιμο απόθεμα κλινών. Τα ξενοδοχεία εφαρμόζουν πολιτικές ελάχιστης διαμονής, προκειμένου να διαχειριστούν αποτελεσματικά τη ζήτηση και να εξυπηρετήσουν τόσο μεμονωμένους επισκέπτες όσο και τουριστικούς πράκτορες με πακέτα εβδομαδιαίας ή δεκαήμερης διάρκειας. Την ίδια ώρα, έντονη κινητικότητα παρατηρείται και από την εγχώρια αγορά, με τους Κύπριους να επιλέγουν σύντομες αποδράσεις.
Όπως δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ, Χρίστος Αγγελίδης, η πληρότητα των ξενοδοχείων το τριήμερο κινείται κοντά στο 90%, με τη γενική εικόνα να προμηνύει μια δυναμική τουριστική χρονιά.
«Ήδη τα ξενοδοχεία έχουν πάρα πολλές καλές κρατήσεις και το availability δεν είναι τόσο μεγάλο. Αντιλαμβάνομαι ότι τα ξενοδοχεία εφαρμόζουν και τα λεγόμενα “minimum stays”, δηλαδή ζητούν από τους πελάτες να διαμείνουν για συγκεκριμένο αριθμό ημερών, ώστε να μπορέσουν να αξιοποιήσουν καλύτερα τις δυνατότητες πληρότητας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αγγελίδης.
Όπως εξήγησε, αυτό γίνεται για να μπορούν να εξυπηρετήσουν αποτελεσματικά τόσο τους μεμονωμένους επισκέπτες όσο και τους συνεργαζόμενους τουριστικούς πράκτορες, οι οποίοι
κλείνουν πακέτα εβδομαδιαίας ή δεκαήμερης διάρκειας. Αυτό γιατί, οι κρατήσεις πρέπει να σχεδιάζονται προσεκτικά ώστε να μην υπάρχουν κενά ανάμεσα σε περιόδους υψηλής ζήτησης.
«Πρέπει να προστατεύσουμε και τους τουριστικούς πράκτορες που έχουν γεμάτο αεροπλάνο κάθε εβδομάδα», υπογράμμισε.
Όσον αφορά τις κρατήσεις από ντόπιους, ο κ. Αγγελίδης τόνισε πως παρατηρείται αυξημένη κινητικότητα από Κύπριους που επιλέγουν την εσωτερική αγορά, ιδιαίτερα για μικρής διάρκειας αποδράσεις.
«Όλοι οι Κύπριοι θέλουν να μένουν 3-4 μέρες. Βάζουν συγκεκριμένες μέρες άδεια και θέλουν να μένουν για ένα μικρό διάστημα. Αυτή είναι η τάση, αλλά είναι και η ομορφιά του τόπου μας», σημείωσε.
Σημείωσε ότι, υπάρχει κάποια διαθεσιμότητα και προτρέπει τους Κύπριους που θέλουν να κλείσουν διαμονή την τελευταία στιγμή να προσεγγίζουν τα ξενοδοχεία τηλεφωνικώς.
Πώς επηρεάζουν οι γεωπολιτικές κρίσεις
Στο ερώτημα για τη γενική εικόνα του 2025, ο κ. Αγγελίδης απάντησε με συγκρατημένη αισιοδοξία.
«Η γενική εικόνα είναι καλή. Παρόλο που ανακοινώνονται ρεκόρ, εμείς συνεχίζουμε να είμαστε συγκρατημένοι. Επειδή στη γειτονιά μας υπάρχουν εξελίξεις που δεν γνωρίζουμε πώς θα εξελιχθούν, κρατάμε στάση αναμονής».
Ο Διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ αναφέρθηκε επίσης στις γεωπολιτικές αστάθειες που επηρεάζουν την τουριστική ζήτηση, προβάλλοντας ως παράδειγμα την κατάσταση στο Ισραήλ.
«Ένας οικογενειάρχης, όταν υπάρχει αστάθεια στην περιοχή, μπορεί να προτιμήσει άλλους προορισμούς όπως η Ισπανία ή άλλες χώρες της Μεσογείου. Έχουν κι εκεί ήλιο και θάλασσα», εξήγησε.
Όσον αφορά τη φύση των κρατήσεων, ο κ. Αγγελίδης επεσήμανε ότι μεγάλο μέρος αυτών είναι προκρατήσεις μέσω διαδικτυακών πλατφορμών, που ενδέχεται να ακυρωθούν ανά πάσα στιγμή, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για επιλογές που επιτρέπουν ακύρωση λίγες μέρες πριν από την άφιξη.
«Δεν έχουμε κρατήσεις στα χέρια μας, αλλά προκρατήσεις. Δεν ξέρουμε αν θα υλοποιηθούν 100%. Ένας Άγγλος μπορεί να ακυρώσει τελευταία στιγμή, ειδικά αν έχει κάνει κράτηση με “pay at the hotel”. Πρέπει να το έχουμε υπόψη», ανέφερε.
Αναζήτηση νέων αγορών για βιώσιμο τουρισμό
Σύμφωνα με τον κ. Αγγελίδη, το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η κύρια αγορά για τον κυπριακό τουρισμό, ωστόσο υπάρχουν αισιόδοξες τάσεις και από άλλες χώρες.
«Μεγάλος αριθμός επισκεπτών καταγράφεται από το Ηνωμένο Βασίλειο. Έχουμε όμως και αναπτυξιακή τάση από Πολωνία και Γερμανία, ενώ βλέπουμε ενδιαφέρον και από Ρουμανία, η οποία μπορεί να εξελιχθεί σε μια μεσαία αγορά. Βλέπουμε ήδη μια αύξηση στις πτήσεις από Ρουμανία και Μολδαβία».
Το ζητούμενο για τον κυπριακό τουρισμό, σύμφωνα με τον ΠΑΣΥΞΕ, είναι η διεύρυνση των πηγών επισκεπτών, ώστε να μην εξαρτάται η χώρα από μία ή δύο κύριες αγορές.
«Να μην αναγκαζόμαστε να εξαρτόμαστε μόνο από μια αγορά, όπως έγινε με τη Ρωσία. Τώρα γίνονται προσπάθειες σε όλες τις κατευθύνσεις. Θέλουμε να μεγαλώσουμε και το μερίδιο της Αμερικής, αλλά και αγορών από Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη», σημείωσε.
Ειδικά σε περίοδο χαμηλής ζήτησης όπως ο Οκτώβριος, ο Νοέμβριος, ο Φεβρουάριος, ο Μάρτιος και ο Απρίλιος, ο κ. Αγγελίδης τόνισε την ανάγκη ανάπτυξης του τουρισμού αυτούς τους μήνες
«Εκείνες είναι οι περίοδοι που έχουμε τη μεγαλύτερη ανάγκη να αναπτύξουμε τον τουρισμό. Γιατί το καλοκαίρι είναι δεδομένο ότι θα έχουμε κόσμο. Το ερώτημα είναι τι κάνουμε τους υπόλοιπους μήνες», κατέληξε.
Με το τριήμερο του Κατακλυσμού να αγγίζει το 90% πληρότητας και τον γενικό προγραμματισμό της τουριστικής σεζόν να εξελίσσεται ομαλά, οι προοπτικές δείχνουν θετικές. Ωστόσο, οι ξενοδόχοι παραμένουν επιφυλακτικοί, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για στρατηγική διαφοροποίηση και ενίσχυση της τουριστικής παρουσίας της Κύπρου σε νέες αγορές.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Σημερινή 1/6/2025