Τα διατάγματα για τις ανακλήσεις οχημάτων – που θα καλύπτουν δύο θέματα, την αποκατάσταση της αλυσίδας ενημέρωσης του κοινού και τη διαδικασία της ανάκλησης- θα αφορούν όλων των ειδών τις ανακλήσεις και όχι μόνο για τους προβληματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Αλέξης Βαφεάδης. Όπως σημείωσε, επίσης, ότι αναμένει την ολοκλήρωση του νομοτεχνικού ελέγχου των τεσσάρων μέχρι στιγμής διαταγμάτων από τη Νομική Υπηρεσία που «ενδεχομένως να ολοκληρωθεί σήμερα».

Ταυτόχρονα, ο Υπουργός είπε ότι τα οχήματα προς ανάκληση ανέρχονται περίπου στα 82.000 στα οποία περιλαμβάνονται τόσο τα οχήματα, με ευρωπαϊκή έγκριση τύπου όσο και χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση τύπου.

«Μέχρι στιγμής τα διατάγματα είναι τέσσερα, αλλά μπορεί η Νομική Υπηρεσία να αποφασίσει διαφορετικά», είπε ο κ. Βαφεάδης, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι «ο αριθμός των διαταγμάτων δεν είναι αυτοσκοπός».

«Αυτό που έχει σημασία είναι πώς θα καλύψεις το θέμα με νόμιμο τρόπο», υπογράμμισε.

Αναφέροντας ότι όλη αυτή η προσπάθεια αποσκοπεί σε δύο βασικές πτυχές, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι η μία πτυχή «είναι η αποκατάσταση της αλυσίδας ενημέρωσης του κοινού για τις ανακλήσεις και η άλλη είναι η διαδικασία της ανάκλησης».

«Αυτά είναι τα δύο θέματα που θα καλύψουμε με τα διατάγματα και αυτά είναι που πηγάζουν από τη νομοθεσία», υπογράμμισε.

«Για αυτό και λέω ότι τα διατάγματα δεν είναι η ουσία. Η ουσία είναι πώς αποκαθιστούμε την ενημέρωση του κοινού και πώς προχωρούμε με την ανάκλησή και αυτό πρέπει να μας απασχολεί αυτή τη στιγμή».

Επιπλέον, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι «δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι τα διατάγματα θα αφορούν όλων των ειδών τις ανακλήσεις».

«Έχει ανακλήσεις για παράδειγμα που αφορούν την ταπετσαρία, που αφορούν το καθρεφτάκι του οδηγού, που αφορούν το χερούλι της πόρτας. Έχει πάρα πολλών ειδών ανακλήσεις, οπότε δεν μπορεί να είναι μια προσέγγιση για όλες τις ανακλήσεις».

Γι’ αυτό το λόγο, όπως επισήμανε, «η αποτίμηση του κινδύνου που γίνεται από τον κατασκευαστή είναι πολύ σημαντική».

Κληθείς να αναφέρει τον αριθμό των οχημάτων προς ανάκληση, ο κ. Βαφεάδης είπε στο ΚΥΠΕ ότι ανέρχονται περίπου στις 82.000 στα οποία περιλαμβάνονται «όλα τα οχήματα, με ευρωπαϊκή έγκριση τύπου και χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση».

Ερωτηθείς κατά πόσον θα παραμείνει αυτός ο αριθμός οχημάτων προς ανάκληση, ο Υπουργός ανέφερε ότι «φαίνεται ότι καταλήγει» περίπου σε αυτό τον αριθμό.

Δεν υπάρχει ενημέρωση για όλα τα οχήματα για ανάκληση από τους διανομείς

Ερωτηθείς κατά πόσον συνεχίζουν οι αντιπροσωπείες των καινούργιων οχημάτων να ενημερώνουν το ΤΟΜ για τα οχήματα που πρέπει να ανακληθούν, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι ζήτησαν από το Νοέμβριο του 2024 ενημέρωση από τις εταιρείες οι οποίες «κάποιες ανταποκρίθηκαν άμεσα και κάποιες άργησαν πάρα πολύ να ανταποκριθούν».

Ανέφερε ότι «η περισσότερη πληροφόρηση έχει φτάσει στο ΤΟΜ πολύ πρόσφατα» και ότι «πάρα πολλοί διανομείς έχουν συνεργαστεί, κάποιοι υλοποιούν όλες τις ανακλήσεις, αλλά «η πραγματικότητα παραμένει ότι δεν έχουμε για όλα τα οχήματα ενημέρωση από τους διανομείς».

Αναφέροντας ότι υπάρχουν κάποιες μάρκες οχημάτων από τις οποίες «έχουμε ενημέρωση για κάποια οχήματα, για κάποιες ανακλήσεις», ο Υπουργός Μεταφορών είπε πως γι’ αυτό λόγο «συνεχίζουμε και προσεγγίζουμε το θέμα», λαμβάνοντας «πληροφόρηση που προέρχεται από τους διανομείς και από άλλες πηγές πληροφόρησης, στις οποίες το ΤΟΜ έχει απευθυνθεί για ενημέρωση».

«Αυτό σημαίνει ότι η πληροφόρηση που έχουμε από τους διανομείς θεωρείται έγκυρη και ακριβής σε λεπτομέρειες, ενώ η πληροφόρηση που έχουμε από άλλες πηγές είναι ενδεικτική των ανακλήσεων», σημείωσε.

Αυτό η διαδικασία, σύμφωνα με τον Υπουργό, στην πορεία μπορεί να αναθεωρηθεί διότι μπορεί να έρθει επιπλέον ενημέρωση από τους διανομείς.

«Ακόμη και χθες μας έφεραν ενημέρωση (για οχήματα προς ανάκληση), και για αυτή την ενημέρωση που ήρθε, εργάζονται οι υπηρεσίες του ΤΟΜ για να μπορέσουμε να τα ανακοινώσουμε προς τους πολίτες», ανέφερε και πρόσθεσε πως είναι μια συνεχόμενη δραστηριότητα.

Αναφορικά με τα οχήματα που έχουν ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, ο κ. Βαφεάδης είπε στο ΚΥΠΕ ότι για αυτά «ανέκαθεν υπήρχε η ενημέρωση και αυτή η ενημέρωση διοχετεύετο προς το κοινό με ένα συγκεκριμένο τρόπο», προσθέτοντας ότι γι’ αυτό το λόγο είναι μικρός ο αριθμός των οχημάτων για ανάκληση με ευρωπαϊκή έγκριση τύπου του.

Είπε ακόμη ότι για τα οχήματα που δεν έχουν ευρωπαϊκή έγκριση τύπου «δεν είχαμε ενημέρωση και αυτή η ενημέρωση άρχισε να έρχεται είτε από τους ίδιους τους διανομείς οι οποίοι έχουν πλέον απαντήσεις από τους κατασκευαστές είτε από άλλες πηγές πληροφόρησης του ΤΟΜ».

Σημαντική η αποτίμηση κινδύνου από τον κατασκευαστή

«Οποιαδήποτε οχήματα έχουν οδηγία από τον κατασκευαστή να ακινητοποιηθούν πρέπει να ακινητοποιηθούν», υπογράμμισε ο κ. Βαφεάδης.

«Θεωρούμε πάρα πολύ σημαντική, όπως είπε ο Υπουργός, «την αποτίμηση κινδύνου που κάνει ο κατασκευαστής».

Ανέφερε ότι «υπάρχουν περιπτώσεις που ο κατασκευαστής αποτιμά τον κίνδυνο και ενημερώνει τον ιδιοκτήτη να ακινητοποιήσει το όχημα του» και πρόσθεσε ότι «σε τέτοιες περιπτώσεις το όχημα θα πρέπει να ακινητοποιείται».

«Αναλόγως με το τι λέει ο κατασκευαστής θα είναι και η οδηγία του ΤΟΜ προς τους ιδιοκτήτες», σημείωσε.

Επίσκεψη ΤΟΜ στις κατασκευάστριες εταιρείες

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο Υπουργός Μεταφορών είπε στο ΚΥΠΕ ότι ζήτησε από το ΤΟΜ να επισκεφθούν τις κατασκευάστριες εταιρείες, οι οποίες «έχουν οχήματα τα οποία επηρεάζονται που ανακλήσεις, με στόχο να διευθετηθούν τα θέματα που προκύπτουν από την ανάκληση».

«Προτεραιότητα θα δοθεί στις εταιρείες, οι οποίες δεν εντάσσουν στη βάση δεδομένων τους, τα οχήματα που εισάγονται από τρίτες χώρες», πρόσθεσε.

«Μας ενδιαφέρει να ενημερώνονται οι πολίτες ότι έχουν προς ανάκληση τα οχήματά τους», σημείωσε.

Ανέφερε ότι κάποιες εταιρείες ενημερώνουν ήδη τους ιδιοκτήτες οχημάτων προς ανάκληση, όποτε δεν χρειάζεται το ΤΟΜ να επισκεφθεί αυτές τις εταιρείες.

Ο κ. Βαφεάδης εξήγησε πως δεν χρειάζεται να επισκεφτούν για παράδειγμα την Ιαπωνία, διότι οι κατασκευάστριες εταιρείες από τρίτες χώρες εκπροσωπούνται επίσημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.