Πιο ακριβά πιθανόν να πληρώνουμε τα καύσιμα αλλά ίσως και τον ηλεκτρισμό από την 1η Ιουλίου, καθώς εκπνέει η επιβολή μειωμένου φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, καθώς και η επιδότηση του ηλεκτρισμού.

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, Γιώργο Παντελή, οι μελέτες που διενήργησαν οι τεχνοκράτες του Υπουργείου Οικονομικών κατέδειξαν πως οι τιμές των καυσίμων σήμερα έχουν μειωθεί περίπου στα επίπεδα του Μαρτίου του 2022, όταν εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά τα συγκεκριμένα μέτρα, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των πληθωριστικών πιέσεων που δέχονταν οι πολίτες. Ωστόσο, αυτό σημαίνει πως η Κυβέρνηση προσανατολίζεται στην άρση της μείωσης της φορολογίας, παρότι οι τιμές θα επανέλθουν έτσι στο επίπεδο του Μαρτίου του ’22, όταν κρίθηκε επιβεβλημένη η μείωση του φόρου για ανακούφιση των καταναλωτών.

Ο κ. Παντελή, μιλώντας στην εκπομπή Άλφα Ενημέρωση, δήλωσε πως από την εσωτερική ανάλυση που έκαναν στο υπουργείο διαφάνηκε πως δεν δικαιολογείται η συνέχιση του μειωμένου φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. Όπως είπε, από την 1η Ιουλίου η τιμή των καυσίμων κίνησης «θα επανέλθει στα κανονικά επίπεδα» και θα αυξηθούν περίπου κατά 8.32 σεντ το λίτρο, αφού θα προστεθεί το ποσοστό του φόρου κατανάλωσης που είχει μειωθεί τον Μάρτιο του ’22.

Συνεπώς, με βάση τις σημερινές τιμές των καυσίμων και αν όντως το Υπουργικό Συμβούλιο αποφασίσει τη μη συνέχιση των μέτρων ανακούφισης των καταναλωτών, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων και του πετρελαίου κίνησης από €1.38 το λίτρο που είναι σήμερα θα ανέβει στο €1.46 σεντ το λίτρο. Επίσης, η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα αυξηθεί περίπου 6.2 σεντ το λίτρο και θα ανέβει στο €1.04 σεντ το λίτρο, από 0.98 σεντ που είναι σήμερα.

Σύμφωνα με ενημερωτικό δελτίο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η μέση τιμή των καυσίμων που ίσχυαν στις 7 Μαρτίου του 2022, δηλαδή, πριν από τη μείωση του φόρου κατανάλωσης ήταν:

– αμόλυβδη 95 οκτανίων €1.43 το λίτρο

– πετρέλαιο κίνησης €1.49 το λίτρο

– πετρέλαιο θέρμανσης €1.22 το λίτρο.

Εξάλλου, στοιχεία που είχε δημοσιεύσει ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Καταναλωτών ανάφεραν πως η μέση τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ήταν €1.44 το λίτρο τον Μάρτιο του ’22, του πετρελαίου κίνησης ήταν €1.50 το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης €1.03. Από στις 8 Μαρτίου του 2022, οπότε τέθηκε σε εφαρμογή η μείωση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων μειώθηκε στο €1.37 το λίτρο, το πετρέλαιο κίνησης μειώθηκε στα €1.42 το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης στα 0.97 σεντ το λίτρο

Από εκεί που ξεκινήσαμε

Όπως προκύπτει από τα πιο πάνω στοιχεία, η μείωση που επήλθε στη μέση τιμή των καυσίμων από τον Μάρτιο του ’22 έως σήμερα ήταν σχετικά μικρή και θα εξανεμιστεί αν αφεθεί να εκπνεύσει ο νόμος για μειωμένο φόρο κατανάλωσης στις 30 Ιουνίου. Δηλαδή, σε τέτοια περίπτωση, θα επιστρέψουμε στις τιμές που ίσχυαν τον Μάρτιο του ’22 (και πιο πάνω ακόμα), όταν κρίθηκε από την Κυβέρνηση και τη Βουλή ότι επιβαλλόταν η μείωση του φόρου κατανάλωσης για να ανακουφιστούν οι καταναλωτές.

3% ΦΠΑ σε εφημερίδες και πολιτισμό

Παρόλο που η Κυβέρνηση θα εφαρμόζει μέχρι το τέλος Οκτωβρίου μηδενικό ΦΠΑ σε επτά κατηγορίες προϊόντων, σε μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών, ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών κρίνει ότι το μέτρο δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, καθώς το όφελος από την απάλειψη της φορολογίας δεν μετοκυλίστηκε σε όλες τις περιπτώσεις στους καταναλωτές.

Σε σχέση με τη μείωση του ΦΠΑ σε σειρά άλλων προϊόντων και την εισαγωγή νέου συντελεστή ύψους 3%, ετοιμάστηκε νομοσχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει άλλες έξι κατηγορίες προϊόντων. Μεταξύ των προϊόντων και των υπηρεσιών που ο ΦΠΑ θα μειωθεί στο 3% είναι η πρόσβαση σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, στις εφημερίδες και στα περιοδικά. Αναμένεται να μηδενιστεί ο ΦΠΑ και σε προϊόντα ιατρικού εξοπλισμού, όπως τα αναπηρικά καροτσάκια.

Σκέψεις για διακοπή της επιδότησης ρεύματος

Σε σχέση με την επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος, η οποία επίσης λήγει την 30η Ιουνίου, σύμφωνα πάντα με τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, εξετάζεται το κατά πόσo μπορεί να τερματιστεί τέλος Ιουνίου και να επανεξεταστεί το φθινόπωρο η επαναφορά της (σ.σ. όταν προφανώς θα αρχίσει και η μείωση στην κατανάλωση). Η επιδότηση του ηλεκτρισμού γίνεται με κυβερνητική απόφαση, ενώ η μείωση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα απαιτεί έγκριση νομοσχεδίου από τη Βουλή. Και τα δύο μέτρα εφαρμόστηκαν αρχικά επί διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη και παρατάθηκαν από τη νέα Κυβέρνηση. Σημειώνεται πως πριν από την επιδότηση του ηλεκτρισμού η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε μειώσει τον ΦΠΑ στον ηλεκτρισμό στο 5% στα ευάλωτα νοικοκυριά και στο 9% για τα υπόλοιπα νοικοκυριά.