Στην παρουσίαση των πεπραγμένων της Βουλής για την κοινοβουλευτική περίοδο 2021 – 2022 (μέχρι τον Σεπτέμβριο), την περασμένη Τετάρτη (23/11/2022), η πρόεδρος της Βουλής Αννίτα Δημητρίου ανέφερε -μεταξύ άλλων- ότι καταβάλλεται προσπάθεια για εξωστρέφεια του σώματος και ανάκτηση της χαμένης αξιοπιστίας. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στον «Π», η πρόεδρος της Βουλής απαρίθμησε τα σημαντικά αυτής της περιόδου: «Όσον αφορά το νομοθετικό έργο αυτό καθ’ αυτό, έχουμε ενώπιόν μας την ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού –την υπέρτατη νομοθετική πράξη– εν μέσω μάλιστα μιας δύσκολης οικονομικά εποχής με ανοδικές πληθωριστικές τάσεις. Παράλληλα, συντρέχουν και οι ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις, επιτάσσοντας την έγκαιρη συμμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου, για την απορρόφηση αλλά και τη σωστή αξιοποίηση των ανακουφιστικών πόρων από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων βρίσκεται πάντοτε ψηλά στην ιεράρχηση των προτεραιοτήτων του νομοθετικού έργου, με την κατάθεση των ενδεδειγμένων νομοσχεδίων και προτάσεων νόμου. Τη δεδομένη στιγμή, εξαιρετικής σημασίας λόγω και των ευρύτερων εξελίξεων και προκλήσεων, καθίσταται η κοινοβουλευτική διπλωματία τόσο για την από κοινού ή μέσω συνεργασιών αντιμετώπιση ενός πολέμου και των συνεπειών του στην καρδιά της Ευρώπης, αλλά βεβαίως και όσον αφορά στην αντιμετώπιση των κλιμακούμενων τουρκικών απειλών και προκλήσεων που καθημερινά βιώνουμε. Η εντατική μας προσπάθεια επικεντρώνεται στην ανάδειξη της έκδηλης ομοιότητας μεταξύ της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία με την τουρκική εισβολή και συνεχιζόμενη κατοχή στην Κύπρο, στην πολιτική των «δύο μέτρων και των δύο σταθμών», που δυστυχώς παρατηρείται, και στην ανάγκη προάσπισης του δικαίου, της νομιμότητας, των αρχών και αξιών μας, αφού τίποτα πλέον δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένο». Η κ. Δημητρίου τόνισε δε ότι πιστεύει «ακράδαντα ότι ο/η εκάστοτε πρόεδρος της Βουλής, όχι απλώς έχει το δικαίωμα να καταθέτει προτάσεις νόμου, αλλά οφείλει να το πράττει όταν το κρίνει απαραίτητο, προσδίδοντας ιδιαίτερη σημασία εκεί και όπου κρίνεται αναγκαίο».

 

Λίγες γυναίκες και νέοι

Ποια τα μεγαλύτερα προβλήματα της Βουλής;

Το πρώτο και κυριότερο θέμα αφορά στη λειτουργικότητα τής Βουλής με τρόπο, που θα πρέπει τηρουμένων πάντοτε των κανονισμών και της αυτοκυριαρχίας της, να εκσυγχρονίσει δομές και λειτουργία, γεγονός που θα συμβάλει στην απαιτούμενη διαφάνεια αλλά και στην εξωτερίκευση του παραγόμενου έργου. Με αυτόν τον τρόπο, το κοινοβούλιο θα καταρρίψει και την εσωστρέφεια που παρατηρείται και θα μπορέσει να συμβάλει επιτυχώς στη συμμετοχική δημοκρατία, καταστώντας τους πολίτες συμμέτοχους στα καίρια ζητήματα που καλείται να διαχειριστεί. Η τήρηση των κανονισμών λειτουργίας και η απάλειψη αναχρονιστικών συμπεριφορών είναι βασική προϋπόθεση για να μπορέσει η Βουλή των Αντιπροσώπων να επανακτήσει την αξιοπιστία του θεσμού που εκπροσωπεί, καθορίζοντας εκεί και όπου χρειάζεται επιπρόσθετους κανόνες. Πέραν, βεβαίως, από κανονισμούς και πλαίσια, ιδιαίτερα σημαντική είναι και η εκπροσώπηση. Συνιστά σοβαρό αντιπροσωπευτικό έλλειμμα η μη ισότιμη συμμετοχή γυναικών και νέων ατόμων στη δημοκρατική εξίσωση και θεωρώ ότι συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και πολιτικές πρέπει να υπάρξουν προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση, κάτι που θα εμπλουτίσει ουσιαστικά το κοινοβουλευτικό έργο. Σε αυτήν την εξίσωση, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται και η συμμετοχικότητα από πλευράς των πολιτών, γι’ αυτό και χρειάζεται μέσα από δράσεις και πρωτοβουλίες, να καταστεί ουσιαστική η ενεργός συμμετοχή τους. Την όλη κατάσταση δυσκολεύει και η ανεπάρκεια των κτηριακών εγκαταστάσεων, οι οποίες ομολογουμένως δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες λειτουργίας ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κοινοβουλίου. Συνεχίζονται, ωστόσο, στον βαθμό του δυνατού, τα έργα αναβάθμισης του κτηρίου, με σκοπό την ομαλότερη διεκπεραίωση των εργασιών του σώματος.

 

Νόμοι με παραθυράκια;

Γιατί υπάρχουν τόσα πολλά παραθυράκια σε νομοθεσίες μας; Πώς μπορεί να περιοριστεί αυτό το φαινόμενο;

Δεν θεωρώ ότι οι νόμοι που ψηφίζουμε στην Κύπρο και ευρύτερα το νομοθετικό πλαίσιο, έχει περισσότερα παραθυράκια ή αδυναμίες απ’ ό,τι σε άλλες προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Χρειάζεται να έχουμε υπόψη μας ότι οι νόμοι δεν είναι ποτέ στατικοί -αλλάζουν ή προκύπτουν αδυναμίες και κενά αναλόγως των καινούργιων δεδομένων που έχουμε να διαχειριστούμε. Η διαφορά έγκειται ωστόσο στη νοοτροπία. Αντί να ψάχνουμε «παραθυράκια» στους νόμους για να εκμεταλλευόμαστε κενά και νομοτεχνικές ασάφειες, θα πρέπει να εργαστούμε όλες και όλοι μαζί, να εμπεδώσουμε παιδεία και κουλτούρα συμμόρφωσης, τόσο με το γράμμα όσο και με το πνεύμα του νόμου. Έχουμε όλες και όλοι ευθύνη. Οι νόμοι εξάλλου δοκιμάζονται, κρίνονται στην εφαρμογή τους, και η Βουλή των Αντιπροσώπων ουδέποτε αρνήθηκε στην εκτελεστική εξουσία, που είναι και η συνταγματικά αρμόδια για την εφαρμογή των νομοθεσιών, να τροποποιήσει τα όποια κενά και ασάφειες διαπιστώνονται, αλλά και μέσω της άσκησης του κοινοβουλευτικού ελέγχου, εκεί και όπου εντοπίζει αυτές, να προβαίνει στις απαραίτητες βελτιώσεις στο πλαίσιο και ρόλο που της επιτρέπεται.

 

Χάσιμο χρόνου;

Ποια η χρησιμότητα όλων αυτών των συζητήσεων επί παντός επιστητού στις επιτροπές της Βουλής;

Το βέλτιστο θα ήταν οι Κοινοβουλευτικές Επιτροπές να εστίαζαν στα πιο σημαντικά και καίρια ζητήματα που απασχολούν και επηρεάζουν τη ζωή και την καθημερινότητα των πολιτών, και να μην γίνεται κατάχρηση της διαδικασίας του αυτεπάγγελτου. Από την άλλη, δεν μπορεί να υπάρχει περιορισμός στον κάθε βουλευτή ή βουλεύτρια στο ποιο ή πόσα θέματα θα εγγράφει προς συζήτηση. Εναπόκειται στην ίδια την Κοινοβουλευτική Επιτροπή, αναλόγως προτεραιοτήτων, να αποφασίσει πότε θα εξεταστεί το κάθε θέμα.

 

Περί Πόθεν (μη) Έσχες

Τι έχετε κάνει για ένα πραγματικό και όχι γελοίο Πόθεν Έσχες;

Το Πόθεν Έσχες όντως είναι ελλιπές και αναποτελεσματικό, και σε καμία περίπτωση δεν εξυπηρετεί τον σκοπό κατάθεσής του. Λαμβάνοντας υπόψη τη συγκεκριμένη παραδοχή, η οποία αποτελεί ομολογουμένως γενική διαπίστωση, επιδιώκουμε να εγκαθιδρύσουμε ένα θεσμικό πλαίσιο που να διασφαλίζει τη λογοδοσία και διαφάνεια. Η αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, η Επιτροπή Θεσμών, εργάζεται ακριβώς προς αυτήν την κατεύθυνση και έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό. Αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους και η απάντηση του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, σχετικά με τη δέσμευση που ανέλαβε για τη δημιουργία συστήματος διασύνδεσης μητρώων (π.χ. φόρος εισοδήματος, κτηματολόγιο, γενικό λογιστήριο) και εκτιμώ ότι το συντομότερο δυνατόν με την επανέναρξη των εργασιών της Βουλής, μετά τις προεδρικές εκλογές, θα τεθεί ενώπιον του σώματος προς ψήφιση.

 

Ένας χρόνος θητείας

Κατά τον έναν χρόνο της θητείας τής Αννίτας Δημητρίου, ως προέδρου της Βουλής, έχουν υπερψηφιστεί οι κρίσιμες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις για τη χώρα που αφορούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη δημόσια υπηρεσία, την απονομή δικαιοσύνης/δικαστήρια, ενώ έχει συσταθεί και η Αρχή κατά της Διαφθοράς. «Μεταρρυθμίσεις ορόσημο για την εκταμίευση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Εστιάσαμε, επίσης, μέσα από την αξιοποίηση της εργαλειοθήκης που μας προσφέρει η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης, στην προώθηση συγκεκριμένων νομοθεσιών με στόχο την προάσπιση και διαφύλαξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την εξάλειψη της έμφυλης βίας, την επίτευξη πραγματικής ισότητας, την καταπολέμηση κάθε μορφής εκφοβισμού. Με την εισαγωγή της έμφυλης διάστασης στο δίκαιο της χώρας, η Κύπρος, θεσπίζοντας πρώτη τη γυναικοκτονία ως ιδιώνυμο αδίκημα, αποτελεί αυτή τη στιγμή πρότυπο ανάμεσα σε άλλες χώρες», σημείωσε η κ. Δημητρίου, προσθέτοντας: «Ενισχύσαμε τη σχέση μας με τους ευρωβουλευτές μας, θεσμοθετώντας τακτικές συναντήσεις για καλύτερο συντονισμό και προώθηση των θέσεών μας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Αναλάβαμε, παράλληλα, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και ενέργειες αλληλεπίδρασης με την κοινωνία των πολιτών, όπως ο Ανοικτός Διάλογος στο πλαίσιο της Διάσκεψης για το Μέλλον της Ευρώπης, είχαμε τη χαρά φέτος να φιλοξενήσουμε και τις/τους πρώτες/ους φοιτήτριες/ές από το πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης στη Βουλή των Αντιπροσώπων, ενώ συμβάλαμε εμπράκτως στην ανάδειξη καίριων ζητημάτων και καλλιέργεια ενσυναίσθησης με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και εκδηλώσεις». Βαδίζοντας την ίδια στιγμή, συνέχισε, «προς ένα ψηφιακό περιβάλλον, όπως απαιτεί ο εκσυγχρονισμός και η διαφάνεια, προχωρήσαμε στην έκδοση καθημερινών δελτίων Τύπου προκειμένου να γνωρίζουν οι πολίτες ανά πάσα στιγμή τι συζητείται και τι αποφασίζεται στις Κοινοβουλευτικές Επιτροπές, ενώ δημιουργήσαμε από το μηδέν καινούργια ιστοσελίδα, πιο εύχρηστη και λειτουργική, που να μπορεί να εξυπηρετήσει τα ψηφιακά δεδομένα και ανάγκες του σήμερα, μιας και η προηγούμενη ιστοσελίδα ήταν απαρχαιωμένη». Επιπλέον, «υπηρετώντας τον στόχο της εξωστρέφειας της Βουλής και της αμφίδρομης και άμεσης επικοινωνίας με τους πολίτες, δημιουργήσαμε επίσημους λογαριασμούς του κοινοβουλίου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (twitter, facebook, Instagram)». Βασικός στόχος, υπογράμμισε η Αννίτα Δημητρίου, «παραμένει η εξωτερίκευση του παραγόμενου έργου της Βουλής των Αντιπροσώπων με απτούς και αποτελεσματικούς στόχους, με διαφάνεια και λογοδοσία, ούτως ώστε να ισχυροποιηθεί το έργο και οι δράσεις μας προς όφελος του τόπου και των πολιτών, παρά τις αντιξοότητες που φυσιολογικά προκύπτουν από τον αντίκτυπο της πανδημίας και των συστημικών επιπτώσεων των διεθνών αναταράξεων».

 

«Ο Αβέρωφ είναι η ιδανικότερη επιλογή»

Ερωτηθείσα ποια είναι η συνεισφορά της στην προεκλογική εκστρατεία για τις προεδρικές του ’23 (είναι αντιπρόεδρος), η Αννίτα Δημητρίου απάντησε πως είναι γνωστή και δεδομένη η θέση της και ποτέ δεν την έκρυψε, όπως και ότι είναι απόλυτα συνειδητοποιημένη γι’ αυτήν. «Εξάλλου, ανήκω σ’ έναν πολιτικό χώρο και δεν μπορεί να ‘δαιμονοποιείται’ η συμμετοχή σε πολιτικό κόμμα ή η ίδια πολιτική θέση και άποψη. Οπόταν, πέρα από επιλογή του πολιτικού χώρου στον οποίο ανήκω, είναι και προσωπική μου θέση ότι ο Αβέρωφ Νεοφύτου είναι η ιδανικότερη επιλογή στις επικείμενες προεδρικές εκλογές, για να μπορέσει να αντιμετωπίσει με επιτυχία και μεθοδικότητα τους κινδύνους και τις προκλήσεις σε μια ιδιαίτερα αμφιλεγόμενη περίοδο, και με αποτελεσματικότητα να επιφέρει λύσεις σε προβλήματα και αδιέξοδα. Έχει την εμπειρία, τη μεθοδικότητα και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα να ηγηθεί του κράτους», ανέφερε. Ως αξιωματούχος, λοιπόν, και στέλεχος του ΔΗΣΥ, συνέχισε η κ. Δημητρίου, υποστηρίζω την υποψηφιότητα του προέδρου της παράταξης, Αβέρωφ Νεοφύτου, όπως προέκυψε μέσα από τις συλλογικές και δημοκρατικές διαδικασίες του κόμματος. «Η εμπλοκή μου, ωστόσο, στον προεκλογικό αγώνα διακρίνεται από τον σεβασμό στον θεσμικό ρόλο τον οποίο υπηρετώ ως πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων και οφείλω να προστατεύσω τη θεσμική μου ιδιότητα, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν έχω ξεκάθαρη θέση και άποψη», συμπλήρωσε.

 

«Εδώ ζούμε»

Αισθάνεστε ότι ως ηγεσία του ΔΗΣΥ έχετε δυσαρεστήσει/πικράνει μερίδα των ψηφοφόρων σας;

Δεν ζούμε σε κάποια άλλη χώρα… Αφουγκραζόμαστε και αισθανόμαστε την απογοήτευση και πικρία των πολιτών γενικότερα και δεν θεωρώ ότι αφορά μόνο τον πολιτικό χώρο του Δημοκρατικού Συναγερμού. Ωστόσο, αναγνωρίζουμε το μερίδιο που μας αναλογεί, αναγνωρίζουμε και τα λάθη και τις παραλείψεις μας, και καθημερινά εργαζόμαστε να αλλάξουμε τα πράγματα προς το καλύτερο και να είμαστε ωφέλιμοι για τον κάθε πολίτη ξεχωριστά, αλλά και για τον τόπο μας. Εξάλλου, σε καμία περίπτωση, τα όποια λάθη δεν έγιναν από πρόθεση, και με παραδοχές μαθαίνουμε από αυτά, προσπαθώντας ταυτόχρονα να βρούμε λύσεις. Ξέρετε, όσο κλισέ και αν ακούγεται, ο μοναδικός τρόπος να μην κάνεις λάθη είναι να μην κάνεις τίποτα. Και εμείς ποτέ δεν επιζητήσαμε τη σιγουριά της απραξίας. Όταν πραγματικά θέλεις να κάνεις τομές, να αλλάξεις πράγματα, να έχεις άποψη και να καθορίζεις πολιτική, είναι αναμενόμενο ότι κάποιους θα δυσαρεστήσεις.

 

Διάσπαση ΔΗΣΥ;

Ποια φάση περνά το κόμμα σας σήμερα; Βρίσκεται σε πορεία διάσπασης;

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός, από την ίδρυσή του, πέρασε μέσα από συμπληγάδες και φουρτούνες, και θα καταφέρει γι’ ακόμη μια φορά να αντεπεξέλθει, παρ’ όλη την προσπάθεια διάσπασης που επιχειρείται, αφού εδράζεται σε γερές βάσεις και αρχές και κυρίως εδράζεται στον περήφανο κόσμο που τον εκπροσωπεί. Πιστεύω ακράδαντα, λοιπόν, πως και αυτή τη φορά, μέσα και από τη διαδικασία της εκλογικής αναμέτρησης, θα βρει τον τρόπο και τους μηχανισμούς να διατηρήσει τη συνοχή του και αφουγκραζόμενος τις απόψεις και ανησυχίες της κοινωνίας, θα συνεχίσει να έχει σημαίνουσα παρουσία και ρόλο στην πολιτική σκηνή. Εξάλλου, η πολιτική, στο τέλος της ημέρας, αφορά θέσεις, και επί θέσεων και αρχών οφείλουμε να τοποθετούμαστε και να ασκούμε κριτική.

 

Πώς θα βρει τον ΔΗΣΥ η επόμενη μέρα των προεδρικών εκλογών;

Έτοιμο να συνεχίσει τη μεγάλη προσπάθεια για εκσυγχρονισμό του κράτους και της κοινωνίας, εδραίωση της οικονομικής σταθερότητας και επανένωση της πατρίδας μας. Ο Δημοκρατικός Συναγερμός είναι αξίες, είναι ιδέες, είναι πολιτικές. Είναι, όμως, και η δυναμική που βρίσκεται στα ζωντανά του κύτταρα -στον κόσμο του- που τον θέλει να εξελίσσεται, να βελτιώνεται και να εκσυγχρονίζεται.

 

Δημοσκόπηση «Π»

Η δημοσκόπηση του «Πολίτη», πάντως, ανέδειξε τάσεις και αδιέξοδα. Πέραν από αυτό, όμως, κατέδειξε ότι μία κίνηση υπέρβασης από πλευράς του αρχηγού του κόμματος, με ενδεχόμενη αποχώρησή του και δική σας κάθοδο στη μάχη των προεδρικών εκλογών, θα μπορούσε να αποτελεί και επιλογή νίκης…

Μα δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο και από την πρώτη στιγμή το απάντησα στην εφημερίδα σας. Ο Δημοκρατικός Συναγερμός έχει υποψήφιο, τον πρόεδρό του, Αβέρωφ Νεοφύτου -απόφαση την οποία έχει λάβει δημοκρατικά και συλλογικά. Επαναλαμβάνω ότι είναι και προσωπική μου άποψη ότι ο Αβέρωφ Νεοφύτου αποτελεί την ιδανικότερη επιλογή για να ηγηθεί του κράτους και να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα μικρά και μεγάλα θέματα που έχουμε ενώπιόν μας.

Χτίζοντας με κοινοβουλευτική διπλωματία

Κληθείσα να πει τι εισπράττει στο εξωτερικό όταν κάνει συζήτηση/ενημέρωση για το Κυπριακό, η πρόεδρος της Βουλής ανέφερε ότι «για να ακούσουν οι άλλοι το πρόβλημά σου και να ενδιαφερθούν -λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη διαφορετικές πολιτικές επιδιώξεις και συμφέροντα- πρέπει και εσύ να έχεις πείσει ότι ενδιαφέρεσαι για τα δικά τους». Ότι δεν είσαι μονοσήμαντος, συνέχισε η Αννίτα Δημητρίου, ότι δεν εξαντλείσαι μόνο στο Κυπριακό, δεν έχεις μοναδική τακτική να καταγγέλλεις την Τουρκία, αλλά είσαι έτοιμος, έτοιμη, να αποποιηθείς τον μικρόκοσμό σου με ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, με αξιοποίηση δεδομένων και συγκυριών, για να δημιουργηθούν ευκαιρίες από τις κρίσεις και όχι κατ’ ανάγκη για εξυπηρέτηση των δικών σου και μόνο συμφερόντων. «Αυτό προσπαθούμε να χτίσουμε και μέσα από την κοινοβουλευτική διπλωματία: να ισχυροποιήσουμε παρουσία, να ενδυναμώσουμε δεσμούς, να επενδύσουμε και να εμβαθύνουμε σε συνεργασίες διμερείς ή πολυμερείς με άλλα κράτη, να αξιοποιήσουμε κοινές επιδιώξεις και συνισταμένες, να προστατεύσουμε αρχές και αξίες, και μέσα σ’ ένα τέτοιο κοινό πλέγμα προάσπισης της νομιμότητας και του δικαίου, να αναδείξουμε και την έκδηλη παρανομία και παραβίαση κάθε αρχής που συντελείται στην πατρίδα μας για περισσότερο από μισό αιώνα», συμπλήρωσε.

Ποιος ο ρόλος των ευρωπαϊκών κοινοβουλίων στα ζητήματα που προέκυψαν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία (ενεργειακό, πληθωρισμός, μεταναστευτικό);

Οι έντονοι κραδασμοί από τις γεωπολιτικές αναταράξεις αλλά και η πρόσφατη δοκιμασία της πανδημίας μας δείχνουν ότι η μοναδική οδός για να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις και όλα τα κρίσιμα ζητήματα είναι αυτή της σύμπνοιας, της ενότητας και της αλληλεγγύης. Συνεπώς, επιδιώκουμε σε διμερές και πολυμερές επίπεδο, ενισχύοντας την κοινοβουλευτική διπλωματία, να δημιουργήσουμε κανάλια επικοινωνίας και κοινές συνισταμένες αλληλοϋποστήριξης μέσα από τις δομές και τους θεσμούς της ευρωπαϊκής οικογένειας. Η πραγματικότητα είναι κάτι τέτοιο, δεν επιτεύχθηκε ή δεν παρατηρήθηκε μέχρι σήμερα, αναφορικά με την ορθή διαχείριση του Μεταναστευτικού –κάτι που δημοσίως αναγνωρίστηκε και από την ίδια την πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Ρομπέρτα Μέτσολα, στην πρόσφατη επίσημη επίσκεψή της στην Κύπρο– αφού δεν υπάρχει ούτε κοινή οδηγία, ούτε κοινή στρατηγική ή πολιτική, και ο καταμερισμός ευθύνης είναι πέρα για πέρα άνισος. Τα εθνικά κοινοβούλια, ως φορείς της βούλησης των πολιτών, μπορούν και πρέπει να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο σε σχέση με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς προκλήσεις και εξελίξεις. Αξίζει να επισημανθεί ότι τα κοινοβούλια των κρατών μελών της ΕΕ μαζί με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τόσο σε επίπεδο προέδρων κοινοβουλίων όσο και ευρύτερα σε επίπεδο αντιπροσωπειών, έχουν θεσμοθετημένες διακοινοβουλευτικές διασκέψεις και συμβάλλουν στη διαμόρφωση ευρωπαϊκών πολιτικών σε σχέση με τα προβλήματα και τις μεγάλες προκλήσεις στις οποίες αναφέρεστε, όπως, για παράδειγμα, η πρόσφατη σύνοδος των γυναικών προέδρων κοινοβουλίων της ΕΕ και η 1η κοινοβουλευτική σύνοδος διεθνούς πλατφόρμας για την Κριμαία, με παγκόσμιο αντίκτυπο και διεθνή συμμετοχή.