Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookie μας.

Ν. ΛΕΥΚΑΡΙΤΗΣ: Η πανδημία, η Petrolina, τα… οδοφράγματα και το μέλλον!
Α' Κατηγορία

Ν. ΛΕΥΚΑΡΙΤΗΣ: Η πανδημία, η Petrolina, τα… οδοφράγματα και το μέλλον!

Η πανδημία του κορωνοϊού επηρέασε τον πλανήτη ολόκληρο. Υγειονομικά, οικονομικά, ψυχολογικά. Δημιούργησε πολλά προβλήματα, τα οποία θα χρειαστεί πολύς καιρός για να ξεπεραστούν. Ο Ντίνος Λευκαρίτης κατέθεσε στην ιστοσελίδα μας την άποψή του για το πότε θα υπάρξει επιστροφή στην κανονικότητα, όμως η κουβέντα πήγε κι ένα βήμα παρακάτω. Αποκαλύπτει τα δεδομένα μετά το κλείσιμο των οδοφραγμάτων, μιλάει για την Petrolina καθώς και για το μέλλον των πετρελαιοειδών…

– Πόσο χρόνο θα χρειαστεί, πιστεύετε, για να ξεπεραστούν όλα τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία;

«Θεωρώ ότι θα περάσουμε μια δύσκολη διετία. Το 2021 είναι χαμένη χρονιά για πολλούς τομείς. Είτε για τον τουρισμό, επιχειρηματικά, οτιδήποτε. Ελπίζω ότι θα μπορέσει να εμβολιαστεί ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού του κόσμου όλου. Με το να τελειώσουμε εδώ, δεν λύνεται το πρόβλημα. Οι τουρίστες, θα έρθουν απ’ έξω. Το ευχάριστο είναι ότι ακούμε πως οι Άγγλοι θέλουν να κάνουν τουρισμό. Αυτό είναι καλό. Γίνεται μεγάλη προσπάθεια από τον Υφυπουργό. Σίγουρα δεν θα έχουμε τα νούμερα των προηγούμενων χρόνων, αλλά τουλάχιστον να είναι μια αρχή να κινηθεί η οικονομία, ο τουρισμός. Το 2022 και το ’23, αν δεν έχουμε άλλο πισωγύρισμα, ο κόσμος θα αρχίσει να κινείται κι αυτόματα και η οικονομία. Είναι ντόμινο».

– Είστε ο Εκτελεστικός Διευθύνων Σύμβουλος της Petrolina. Πόσο επηρεάστηκε η εταιρεία σας;

«Όπως όλες οι επιχειρήσεις. Καταφέραμε όμως με πολλές ενέργειες, τόσο ως διευθυντική ομάδα όσο και ως διοικητικό συμβούλιο, να περιορίσουμε τα έξοδα μας. Με τη συνεργασία ολόκληρου του προσωπικού και τους συνεργάτες μας. Τη φέραμε σε ένα επίπεδο του 2019, που είναι μεγάλη επιτυχία. Σίγουρα δεν θα έχουμε τη συνεισφορά των εταιρειών μας που ασχολείται με το αεροπορικό καύσιμο, που τώρα είναι σχεδόν στο μηδέν. Ένα θέμα για το οποίο είμαι έντονος, είναι πως οι καταναλώσεις μας, είναι στο 20% κάτω. Θα ήταν στο 40%, αν ήταν ανοικτά τα οδοφράγματα. Δυστυχώς, οι πολίτες μας πάνε στα κατεχόμενα για να βάλουν βενζίνη, όπως πάνε και για ψώνια ή σε γιατρό. Είναι έγκλημα. Ναι, δεν έχουν φόρο κατανάλωσης στα κατεχόμενα. Μα τους προωθεί η Τουρκία. Είναι ένας τρόπος για να χτυπήσουν την οικονομία μας και δυστυχώς δεν το καταλαβαίνουμε».

– Να κάνω όμως τον… δικηγόρο της άλλης πλευράς. Διαβάζω αντιδράσεις παντού, λέει λοιπόν κάποιος ότι είναι άνεργος ή παίρνει χαμηλό μισθό και αναγκάζεται να το κάνει. Δεν θα πρέπει να δοθούν άλλα κίνητρα ή ακόμη και να μειωθεί η φορολογία, εάν είναι εφικτό κάτι τέτοιο;

«Είναι σίγουρα ένα πρόβλημα. Δεν θέλω να κάνω τον δικηγόρο της κυβέρνησης ή του κράτους. Καμία κυβέρνηση δεν βρήκε λύση σ’ αυτό το θέμα. Με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα, υπάρχουν ορισμένες δεσμεύσεις. Για να μπορέσει το κράτος να λειτουργήσει και να έχει τα έσοδα που χρειάζεται, οι εταιρείες πετρελαιοειδών, αυτή τη στιγμή είναι ο καλύτερος του εισπράκτορας. Πληρώνουμε ΦΠΑ και τελωνεία για να πάρουμε πετρέλαιο. Τα μεγαλύτερα έσοδα του κράτους είναι από αυτό και τον τουρισμό. Στα κατεχόμενα, έχουν επιδότηση από την Τουρκία, κάτι που απαγορεύεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση».

– Άρα; Ποια μπορεί να είναι η λύση σ’ αυτό το πρόβλημα;

«Δεν έχει λύση! Το συζητήσαμε πάρα πολύ, με τα υπουργεία και με όλους. Παρότι η κυβέρνηση ήθελε να βρει μια λύση, δυστυχώς δεν μπορεί να βάση τα υφιστάμενα δεδομένα. Το ΦΠΑ είναι όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι όροι της να έχεις έσοδα από τις φορολογίες και δεν δικαιούσαι να κάνεις επιδότηση. Η Τουρκία το κάνει γιατί δεν βρίσκεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση».

– Πόσους υπαλλήλους αριθμεί η εταιρεία σας; Μπορέσατε να μείνετε συνεπής προς αυτούς, κατά την περίοδο της πανδημίας;

«Από την πρώτη μέρα κάναμε ομάδα για καταστάσεις ψηλού κινδύνου. Διαχειρίζεται όλα τα προβλήματα που παρουσιάζονταν. Φτιάξαμε ομάδες για να μην σταματάει η δουλειά μας. Στα κεντρικά γραφεία είμαστε περίπου 150 άτομα. Πήραμε τα μέτρα μας. Κάνουμε τα rapid test συνεχώς, όλα τα έξοδα τα αναλαμβάνει η εταιρεία. Κατά καιρούς είχαμε κρούσματα, τα αντιμετωπίσαμε. Ευτυχώς κανένα δεν ήταν σε σοβαρή μορφή. Βοηθήσαμε αυτά τα άτομα. Το πέρασαν ανώδυνα».

– Πιστεύετε πως τίποτα πια δεν θα είναι το ίδιο; Δεν αναφέρομαι στον επιχειρηματικό τομέα, αλλά στις ανθρώπινες σχέσεις.

«Είναι γεγονός ότι υπάρχει μία ψυχολογική πίεση σε ολόκληρο τον κόσμο. Δεν μπορούμε να δούμε φίλους, να πάμε έξω να φάμε, να μιλήσουμε, χάθηκε η επαφή με τον κόσμο, η οποία δεν ξέρω πόσο εύκολα θα επανέλθει. Άμα κόψεις από κάποιες συνήθειες, δεν είναι εύκολο να το ξεκινήσεις».

– Δημιουργήθηκε φόβος στον κόσμο;

«Έτσι είναι, δυστυχώς. Όλα αυτά τα έχουμε στο μυαλό μας και μας δημιουργούν ψυχολογική πίεση. Εγώ ταξίδευα τουλάχιστον κάθε δεκαπέντε μέρες. Έκανα εννέα μήνες να πάω ταξίδι. Πήγα Ελλάδα την περασμένη βδομάδα για επαγγελματική υποχρέωση, ήταν βάσανο. Έκανα πέντε τεστ σε τέσσερεις μέρες. Δεν είναι εύκολο. Έχει κόσμο που πρέπει να ταξιδεύει κάθε βδομάδα για τη δουλειά του. Φαντάσου τι περνάει αυτός ο άνθρωπος. Είναι δυσκολίες που χαλούν την ρουτίνα μας, την ποιότητα ζωής μας».

– Είχατε πει ότι η Petrolina δημιουργήθηκε από την πρώτη γενιά και τώρα εργάζεται σ’ αυτήν η τρίτη γενιά της οικογένειας. Αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας; Είστε οι συνεχιστές ενός οράματος;

«Εμείς είμαστε η δεύτερη γενιά κι εργάζεται και η τρίτη. Μια από τις επιτυχίες μας, είναι ότι γίναμε δημόσια εταιρεία. Έτσι έχεις τα exit rules. Ναι, είμαστε μια οικογένεια, αλλά στις οικογενειακές επιχειρήσεις υπάρχει ένα αρνητικό: η πρώτη γενιά δημιουργεί, η δεύτερη συνεχίζει και δυναμώνει και η τρίτη καταστρέφει. Η προσπάθεια μας είναι η τρίτη γενιά να συνεχίσει και να δυναμώσει παραπάνω. Είμαστε στο σωστό δρόμο. Κάποια παιδιά μας είναι ήδη στην επιχείρηση. Θέλουμε να τους εμφυσήσουμε την αγάπη που έχουμε τα ξαδέλφια. Διότι οι πατεράδες μας, ήταν αδέλφια. Τώρα είμαστε ξαδέλφια. Η τρίτη γενιά είναι δεύτερα ξαδέλφια. Κάποια στιγμή θα έχει συνέταιρους, δεν θα έχει καν συγγενείς. Ένας από τους λόγους που γίναμε δημόσια εταιρεία, είναι αυτός. Έχεις διαφορετική νοοτροπία, ένα δυνατό management και τα άλλα έρχονται από μόνα τους».

– Από τις αρχές του έτους μεταφέρθηκαν οι δραστηριότητες της Petrolina που αφορούν στο τερματικό καυσίμων στο Βασιλικό. Μια επένδυση που κόστισε 80 εκατομμύρια ευρώ. Σε τι αποσκοπεί μια τέτοια κίνηση-επένδυση, σε τόσο δύσκολους καιρούς;

«Είναι μια σημαντική επένδυση. Πιστεύω ότι η εταιρεία μπορούσε να κάνει αυτή την κίνηση. Η αξία της γης η οποία αφήνουμε εδώ στη Λάρνακα, θα μπορέσει να επαναφέρει την ισορροπία εκεί που θέλουμε. Είναι γεγονός ότι η εταιρεία δουλεύει σε πολύ επαγγελματικά πρότυπα. Είναι ίσως το πιο μοντέρνο, σαν στολίδι για την Κύπρο η εγκατάσταση στο Βασιλικό. Τα καύσιμα που φέρνουμε είναι πολύ ποιοτικά. Έχει πάρα πολλά θετικά η εγκατάσταση. Το άλλο θετικό είναι ότι μειώσαμε πολύ τη διαδικασία. Δηλαδή, ένα αυτοκίνητο μπορεί προηγουμένως να έκανε και τρεις ώρες να φορτώσει, τώρα γίνεται σε 11 λεπτά. Εκεί που πληρώναμε υπερωρίες για να καλύψουμε την Κύπρο, αυτή τη στιγμή η ώρα 11 τελειώνει. Η ώρα 2 είναι πίσω και τελειώσαμε. Υπάρχουν πολλοί έλεγχοι, ασφαλιστικές δικλείδες για τα πάντα. Μας δίνει μία δυνατότητα να προσφέρουμε πολύ καλύτερης ποιότητας καυσίμων».

– Πιστεύετε ότι τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, θα επηρεάσουν στο χρόνο την εταιρεία σας και όχι μόνο;

«Κάποια στιγμή ναι, σίγουρα θα επηρεάσουν. Εμείς σαν όμιλος, μελετούμε διάφορες λύσεις. Παράλληλα δημιουργήσαμε εταιρείες στον όμιλο είτε για φωτοβολταϊκά, έχουμε πάρει άδεια για προμηθευτή ηλεκτρισμού, ξεκινήσαμε να δημιουργήσουμε πάρκα για να παράγουμε ηλεκτρισμό, βλέπουμε κάθε νέο σύστημα που βγαίνει στην αγορά. Κάναμε και μελέτες για το πότε αναμένεται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα υπερκαλύψουν τα παραδοσιακά αυτοκίνητα και για την Κύπρο, βάζουν το 2030 και κάτι. Έχουμε μια δεκαετία τουλάχιστον που τα πετρελαιοειδή θα είναι το καύσιμο που θα κινεί τα αυτοκίνητα».

ΑΝΔΡΕΑΣ ΒΕΝΤΟΥΡΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ