Η διατροφή του στρατιώτη ποδοσφαιριστή

Το άρθρο αυτό γράφεται με αφορμή, αρκετά περιστατικά νεαρών ποδοσφαιριστών που προσπαθούν να «τραφούν» σωστά για το άθλημά τους ενώ παράλληλα εκτελούν τη θητεία τους στο στρατό.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν είναι πολλές προσπαθώντας να συνδυάσουν τον στρατό με την προετοιμασία, τις προπονήσεις, τους αγώνες και γενικά τις απαιτήσεις του αθλήματός τους.

Σύμφωνα με μελέτες το μεγαλύτερο πρόβλημα ενός αθλητή είναι η αποτυχία κάλυψης των ενεργειακών του αναγκών. Ένα πρόβλημα που μεγαλώνει ακόμα περισσότερο με την καταταγή στον στρατό λόγω της έλλειψης των επιλογών, της ποσότητας αλλά και του σωστού χρόνου κατανάλωσης των γευμάτων και σνακ πριν από την άσκηση.

Αυτό εγκυμονεί τον κίνδυνο ένας στρατιώτης ποδοσφαιριστής να αποτυγχάνει να καλύπτει τις ανάγκες του σε ενέργεια αλλα και σε υδατάνθρακες (κύρια πηγή ενέργειας στο ποδόσφαιρο) και πρωτείνη (απαραίτητη για τη διατήρηση μυικής μάζας και την αποκατάσταση του οργανισμού) και σε συνδυασμό με την έλλειψη ύπνου να οδηγείτε σταδιακά σε κούραση, απώλεια μυικής μάζας, να αυξάνει τον κίνδυνο για τραυματισμούς και ασθένειες αλλά και να μειώνει τις προσαρμογές της προπόνησης και συνεπώς να μειώνει την αθλητική του απόδοση.

Σε αυτές τις περιπτώσεις που ένας ποδοσφαιριστής αδυνατεί να καταναλώνει «καθημερινές» ή κανονικές τροφές ώστε να μπορεί να καλύπτει τους στόχους του, η διατροφή του θα πρέπει να σχεδιάζεται με τέτοιο τρόπο έχοντας στο μυαλό και τα συμπληρώματα διατροφής, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν να καλύπτονται και οι ανάγκες αλλά και να διατηρείται ο σωστός χρόνος κατανάλωσης φαγητού σε σχέση με την άσκηση, όταν το φαγητό/σνακ στο στρατό καθίσταται αδύνατο. Σε κάθε περίπτωση ο στρατιώτης ποδοσφαιριστής πρέπει να έχει στο μυαλό του ότι η κατανάλωση φυσικών τροφών είναι προτιμότερη συγκριτικά με τα συμπληρώματα και πρέπει να τα επιδιώκει.

Παραδείγματα «φυσικών» τροφών και συμπληρωμάτων τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους αθλητές:

1) Φρέσκα φρούτα + φυστικοβούτυρο χωρίς ζάχαρη ή ανάλατους ξηρούς καρπούς
2) Μπάρες δημητριακών με φρούτα και ξηρούς καρπούς
3) Μπάρες με βρώμη και ξερά φρούτα
4) Μπάρες με μέλι, ταχίνι και ξερά φρούτα
5) Αθλητικά ποτά (σε σκόνη ή σε υγρή μορφή)
6) Πρωτεινούχο συμπλήρωμα ( σε σκόνη ή σε υγρή μορφή)
7) Υποκατάστατα γεύματος (σε σκόνη κυρίως)
8) Πρωτεινούχα υποκατάστατα γεύματος
9) Ενεργειακές μπάρες-πρωτεινικές μπάρες

Εν κατακλείδι, ένα καλά σχεδιασμένο πρόγραμμα διατροφής με τη χρησιμοποίηση κάποιων «βοηθημάτων» βασισμένο στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του αθλήματός του στρατιώτη ποδοσφαιριστή καθώς και ένας καλός προγραμματισμός θα τον βοηθήσει να πετύχει τους στόχους του σε αυτή τη δύσκολη φάση της καριέρας τους.

Φλώρα Γεωργαλλά
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος/Αθλητική Διατροφολόγος