Γιατί η σχέση προπονητή και αθλητή είναι σημαντική;

Stoiximan: Παίξε με 100€ bonus, Live Streaming, παιγνίδια με 0% γκανιότα και τα περισσότερα ειδικά στοιχήματα!

Σε κάθε άθλημα, αθλητής και προπονητής ξοδεύουν αρκετές ώρες κάθε μέρα μαζί, είτε στην προπόνηση για την προετοιμασία του αθλητή, αλλά και κατά την διάρκεια του αγώνα, ο ένας να δίνει οδηγίες και ο άλλος να εκτελεί.  
Stoiximan.gr: Παίξε τώρα με 100€ bonus.

Επομένως, η σχέση μεταξύ των δύο, αποτελεί σημαντικό κριτήριο στην εξέλιξη του Αθλητή.

Έχουν όμως όλοι οι αθλητές και προπονητές καλή σχέση μεταξύ τους; Ποια πρέπει να είναι η ιδανική σχέση μεταξύ αθλητή και προπονητή;

Καταρχήν, ο προπονητής σε κάθε άθλημα πρέπει να έχει ξεχωριστή η σχέση και επικοινωνία με τον κάθε αθλητή του. Στην αρχή κάθε νέας χρονιάς θα πρέπει μαζί να θέτουν στόχους – βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους- , τους οποίους θα προσπαθούν να εκπληρώσουν και κατά την διάρκεια της προπόνησης αλλά και κατά την διάρκεια κάθε αγώνα. 

Ο προπονητής επίσης θα πρέπει να έχει ως στόχο να  ενθαρρύνει, να επικροτεί και να παρακινεί τον κάθε αθλητή του ξεχωριστά. Η ανατροφοδότηση αποτελεί επίσης σημαντικό στοιχείο αφού κάθε προπονητής θα πρέπει να δίνει ανατροφοδότηση μετά από κάθε αγώνα και προπόνησης, έτσι ώστε ο αθλητής να ξέρει τα θετικά και τ’ αρνητικά της απόδοσής του, καθώς επίσης και που θα πρέπει να εστιάσει την προσοχή του έτσι ώστε να βελτιωθεί. 

Κάθε προπονητής θα πρέπει να έχει ως πρωταρχικό του μέλημα την σταδιακή εξέλιξη της απόδοσης του αθλητή, αλλά και ως φιλοσοφία του ότι : κάθε συμμετοχή στον αθλητισμό στοχεύει πρώτα στην εξέλιξη και στην βελτίωση της προσωπικότητας και δια μέσου αυτής, στην βελτίωση της απόδοσης. 

Κάθε αθλητής, ως ξεχωριστή προσωπικότητα που είναι, χρειάζεται διαφορετική προσέγγιση. Ιδιαίτερα, σε αναπτυξιακές ηλικίες οι προπονητές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί για το πως προσεγγίζουν και συμπεριφέρονται στους αθλητές, αφού μια ανάρμοστη ή λανθασμένη συμπεριφορά μπορεί να οδηγήσει τον αθλητή ακόμα και στην εγκατάλειψη. Οι αθλητές, θα πρέπει να νιώθουν ότι ο προπονητής  τους σέβεται και ότι εκτιμά  κάθε τους προσπάθεια, τους επικροτεί και τους δίνει κίνητρα να συνεχίσουν.

Η επικοινωνία δηλαδή, μεταξύ των δύο διαδραματίζει σημαντικό και καταλυτικό παράγοντα, στην ανέλιξη και εξέλιξη του αθλητή. Η έλλειψη επικοινωνίας οδηγεί τον αθλητή στο να χάνει τον προσανατολισμό και τα κίνητρα του, να δυσκολεύεται να ακολουθήσει σωστά το πρόγραμμα της προπόνησης και να νιώθει γενικά συγχυσμένος και απογοητευμένος.

Ένα πολύ συχνό φαινόμενο που παρατηρούμε, είναι τους μικρούς αθλητές που ασχολούνται με το ποδόσφαιρο. Οι μικροί συχνά θέλουν να εγκαταλείψουν κάθε προσπάθεια, διότι ενώ προσπαθούν καθημερινά, ο προπονητής τους, για διάφορους λόγους, δεν τους δίνει την ευκαιρία να συμμετέχουν. Κάποιος θα έλεγε ότι υπάρχουν άλλοι καλύτεροι συμπαίχτες που δικαιούνται την συμμετοχή . Ο προπονητής στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να εξηγήσει και να συζητήσει με τον κάθε αθλητή γιατί δεν τον επιλέγει ως βασικό, τι περιμένει από αυτόν, και τι θα πρέπει να βελτιώσει στην προπόνηση, έτσι ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στις προσδοκίες του ιδίου αλλά και του αγώνα. Παράλληλα, ο προπονητής μπορεί να εξηγήσει στον κάθε αθλητή και για ποιους άλλους λόγους δεν τον επιλέγει εάν ο αθλητής δεν επιλέγεται για λόγους απόδοσης. Για παράδειγμα, ένας λόγος μπορεί να είναι η συμπεριφορά του αθλητή απέναντι στον προπονητή και τους συμπαίχτες του, έτσι ο προπονητής με αυτό τον λόγο θέλει να τον τιμωρήσει.. Ο κάθε αθλητής, είναι καλό να γνωρίζει που και σε πιο τομέα συγκεκριμένα θα πρέπει να βελτιωθεί έτσι ώστε να ξέρει που να στοχεύσει να γίνει καλύτερος, και να έχει κίνητρο σε κάθε προπόνηση να βελτιωθεί, να ξεπερνά τον εαυτό του και να γίνεται καλύτερος.

Μ΄ αυτό τον τρόπο, προπονητής και αθλητής ξεκινούν να χτίζουν την δική τους σχέση..

Εν κατακλείδι, η σχέση αθλητή και προπονητή διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην απόδοση του πρώτου. Η σχέση των δύο πρέπει να προυποθέτει αμοιβαία εμπιστοσύνη , σεβασμό και σωστή επικοινωνία.  Κάθε προπονητής Θα πρέπει να κάνει σαφές στους αθλητές του ότι τ αποτελέσματα έρχονται μέσα από την  αυτό-βελτίωση, και την σταδιακή εξέλιξη.

 

Θάλεια Παναγή

MSc Sport Psychology

MA Clinical-Counseling Psychology

Part Time Associate Lecturer at UCLan Cyprus

 

 

Με σπουδές στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και μεταπτυχιακά στην Αθλητική Ψυχολογία από το Liverpool John Moores University και Κλινική-Συμβουλευτική Ψυχολογία απο το La Salle University, USA, η Θάλεια Παναγή έχει ήδη στο ενεργητικό της διεθνή εμπειρία με αθλητές διαφόρων αθλημάτων.

Στο παρόν στάδιο συνεργάζεται με διάφορες ομάδες, ακαδημίες, προπονητές, αθλητές και διαιτητές με κύριο γνώμονα τη μεγιστοποίηση της αθλητικής απόδοσης.

Επιπρόσθετα, διδάσκει ως επιστημονική συνεργάτιδα στο Πανεπιστήμιο UCLan Cyprus, καθώς επίσης συνεργάζεται και με το Αθλητικό Σχολείο American Academy, στη Λεμεσό.

Τέλος, η Θάλεια είναι μέλος του Συμβουλίου του Συνδέσμου Ψυχολόγων Κύπρου, ενώ αντιπροσωπεύει τον Σύνδεσμο στην ομάδα εργασίας για την Αθλητική Ψυχολογία European Federation of Psychologists’ Association (EFPA).

 

 

ΒΕΤ ΟΝ ALFA: Παίξε τώρα και ONLINE με €5 Bonus εγγραφής χωρίς κατάθεση